5/09/2011

Nästan hela veckans mat!

När livet ger dig en kommande, fullspäckad vecka, ge igen genom att spendera några roliga timmar vid spisen en söndag och ladda upp med matlådor både i frysen och kylskåpet.

Nu är måndagen kommen, det full rulle igång i skolan och jag gottar mig åt vetskapen att även om jag har massa att göra, så behöver jag i alla fall inte matlagningsstressa den här veckan.

Igår passade jag på att prova tre nya recept:

- Enchiladas med bönor och avokadokräm med koriander
- Bönsallad från en SATS-tidning (som tydligen var så god att den hade fått vara med i en bröllopsbuffé!)

Bröllopsbönsallad
6 dl bönor (jag hade hemkokta black-eye och svarta)
2 syrliga äpplen
2 små rödlökar
3 tomater
2 selleristjälkar (mitt tillägg!)

Dressing:
1 dl rapsolja
1 dl basilika, hackad
1 msk äppelcidervinäger
1 tsk honung
salt och peppar

Blanda ingredienserna till dressingen. Skär löken och sellerin i tunna skivor, blanda ner. Skär tomaterna i mindre bitar, blanda ner. Blanda ner bönorna. Dela äpplena i fyra bitar vardera och skär tunt. Blanda ner, rör om ordentligt, smaka av och justera kryddningen åt det håll du tycker behövs. Som de flesta såna här sallader blir den godare ju längre den står. :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar