12/14/2012

Julköttbullar

På en lapp stod det: "Hej Plommonet! Det vore jättefint om du kunde göra något/några av det som står här nedanför, om du hinner!" och först på listan stod det julköttbullar.

"Julköttbullar?" tänkte jag. "Vad har en i julköttbullar som en inte har i vanliga köttbullar?" Så tittade jag i de kokböcker som fanns tillgängliga och konstaterade att mammas köttbullar inte innehöll något speciellt och att jag verkligen inte tänkte ha någon kanel i mina julköttbullar... och sen blev det improvisation av det hela. Hädanefter är det såhär jag gör julköttbullar!


Julköttbullar, ett berg
2,2 kg blandfärs
4 dl havregryn
4 msk potatismjöl
4 dl vatten
2 dl grädde
4 ägg
1/2 riven gul lök
4,75 tsk salt
1 buljongtärning (eller motsvarande mängd buljongpulver/fond)
1,5 tsk svartpeppar
2 krm vitpeppar
4 krm kryddpeppar
2 msk dijonsenap
4 msk grov skånsk senap


Blanda havregryn och potatismjöl med vatten och grädde och låt svälla 5-10 min. Ha i kryddorna, lök, senap(ar?) och buljongtärning och rör tills det blandats ordentligt. Arbeta in ägg och köttfärs och trilla en sisådär tusen (nästan!) köttbullar. Stek i smör och njut hela julhelgen!

Köttbulleberg!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar