Jag har haft semester. En sån där riktigt vuxen betald semester där man inte behöver oroa sig för att man byter lugn&ledighet i ett par veckor mot att vara orolig för hyresbetalningar och annat ekonomiskt tråk. Det känns ganska magiskt!
Först trodde jag att det skulle bli svårt att liksom... hitta på saker som skulle ta tid i två veckor. Sen började jag flytta på möbler och göra om hemma, och vips! så var det problemet löst! Sen har jag varit en vända på Sommarstället för den årliga kräftskiva (vykort kommer snart), plockat blåbär och kantareller... och lagat mat såklart!
Trots att det fortfarande är sommar (jo, det är det. Augusti räknas som sommar!) har jag åkt med huvudet före ner i långkoksträsket. Tisdagens middag var en ruskigt god chili, kokad i sisådär 4 timmar där den låg och gosade sig med bacon, öl, diverse kryddor samt ancho- och chipotlechili (från den eminenta butiken ExtremeFood där jag numera tänker vara stamkund). Sen, eftersom jag är en chilimes, så svängde jag ihop en snäll salsa också. Om det blev gott? Tja, jag och mina middagssällskap låg horisontellt i mina soffor och fnissade matberusat efteråt - det är ett bra betyg!
Salsa med grillas majs, tomater och avokado (3 hungriga personer)
(inspiration från HowSweetEats - min bloggdrog i vardagen!)
2 färska majskolvar
1/2 låda små Romanticatomater
1 avokado
2 tsk olivolja
juicen av en lime
15-20 färska basilikablad (eller så mycket som känns passande)
salt, efter smak
svartpeppar, efter smak
Skär majskornen av från kolven och stek i smör i stekpanna tills de fått en trevlig gyllenbrun färg. Är du begåvad med en grill, kan du lägga majskolvarna därpå istället! Skär tomaterna i fyra delar. Dela avokadon och tärna (inte för smått, då blir den bara mosig). Lägg allt i en skål, pressa över limejuice, ha i olivoljan och basilikan, smaka av med salt och peppar. Servera på studs!














