5/04/2010

Trejde stoppet - Halland!

De här landskapsresorna börjar bli en bra torsdagstradition. :)
Förra torsdagen var det dags att besöka Halland, som sägs vara Sveriges mest besökta landskap under sommaren. Med trumfkort som Halmstad, Tylösand, Falkenberg och Varberg med sin imponerande fästning, så kanske det inte så mycket att undra över. Här hittar alltifrn långa sandstränder i söder till karga klippkuster i norr - det finns något för de flesta smakerna, med andra ord. Gillar man inte att bada och sola kan man ta sig en tur till Ullared istället, knö med ett gäng tusen andra människor och förhoppningsvis göra ett och annat fynd.

Mer än hälften av Haland består av skogsmark, där man kan hitta vilt som rådjur, älg och vildsvin. Ljunghedarna som finns där är unika och ger en ljuvlig smak åt den honungs som produceras. I Halland finns också Wapnö gårdsmejeri, vars mjölk kan finnas i Halmstads butiker bara några timmar efter att kossorna mjölkats. Halland kallas ibland "pepparrotslandet" eftersom det odlas en himlans pepparrot i Fjärås - en odling som funnits där i generationer. För oss som är nyfikna på närproducerat finns gårdsbutiken Gudagott med lokalproducerat nötkött och fläskkött i alla möjligt former.

Men, vi begav oss inte till Halland för köttet skull, utan för:
Långkål med skinka
1 kg grönkål (för mig var det dock dött lopp att hitta färsk grönkål, så jag tog fryst, tinade den och kramade ur så mycket vatten jag kunde. Gör du det kan du hoppa direkt till punkt 2.)
5 dl skinkspad (eller 1 köttbuljongtärning+vatten)
2 dl vispgrädde
1 tsk stött fänkål
1 tsk socker/sirap
smör
salt, vitpeppar

till servering:
kokt rimmad skinka

1. Skär bort den grova stammen från grönkålen och koka dem mjuka i skinkspad/buljong i 20 minuter. Ta upp och grovhacka grönkålen (spara spadet till soppgrund, det är gott!).
2. Fräs grönkålen i 2 msk smör i 2-3 minuter. Häll på grädden och låt småkoka utan lock i 10 minuter. Om du som jag inte har kokat grönkålen, så langa ner lite buljong eller fond också!
3. Smaka av med fånkål, socker/sirap (de gånger jag ätit grönkål har det varit sirap i, så det var vad jag tog), 1-2 tsk salt och 1 krm peppar. Servera till skinkan.


Juryn tyckte:
Jag var ytterst skeptisk till att ha fänkål i. Lakritssmak har sällan i mat att göra (enligt mig), och fänkål har jag tidigare dåliga erfarenheter från. Men, jag har sagt att jag ska följa recepten och det gjorde jag. Det smakade inte som långkålen jag ätit förut, men det var helt okej. Efter första smakbiten var det till och med riktigt gott - fänkålen anas bara i bakgrunden och tar inte över. Very nice. :) C och G var också förtjusta, speciellt G kommenterade glatt den mjuka smaken som blir när man gräddstuvar något. Vi alla tre älskade kontrasten av gräddig, lite söt grönkål och den saltare, rimmade skinkan. Jämfört med äggakakan förra veckan var det här lite lättare mat, och precis som förra veckan var det soprent på faten. Grönkål förtjänar definitivt en plats annat än på julbordet!

Betyg: Heja Halland!
Nästa torsdag - Gotland, here we come!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar