5/09/2010

SM-GUUULD, SHA LA LA LA LA!

För er som inte är sportnördar - i lördags gick SM-finalerna i handboll av stapeln i Malmö. Jag och mamma åkte dit på lördag morgon för att titta och gå på SM-bankett för att, förhoppningsvis, partaja hela natten lång och fira att "vårat" lag hade vunnit.

De banketter som varit innanvarande år (jag tror jag varit med i alla fall en 5 år nu) har varit av ganska låg kvalité, sett ur matsynpunkt. Det vanligaste är att maten är helt fantasilös och att portionerna är väldigt små. Man borde ju tycka att man som arrangör kan räkna ut att fyra handbollslag som spelat match bör vara ganska hungriga och därför fixar man ordentligt med mat. Men nej. Så, mamma och jag var med all rätt skeptiska till vad som komma skulle. Jag hade dessutom försökt få koll på om det gick att få vegetariskt alternativ, men ingen visste tydligen någonting om något. Jösses.
Därför kan jag med glädje meddela att vi blev glatt överraskade - när vi kom till banketten och jag frågade om vegetariska fick jag ett vänligt svar av servitrisen: "Prata bara med hovmästaren vid ditt bord, så fixar han det." Sagt och gjort; när maten började delas ut bad jag om vegoalternativ och det kom snabbt och smidigt. Jag fick en biff på rotfrukter med en citronbearnaise, en bit potatiskaka och till det sparris, vårlök och rödbeta, alla försiktigt stekta. Det var genomtänkt, smakerna passade med varandra och perfekt kryddat. Jag uppskattade speciellt att det faktiskt var ett "riktig" alternativ till köttbiten de andra fick och inte bara "Äsch, vi steker en qournfilé." Både mamma och pappa var jättenöjd med sin mat också - de fick en jättefint stekt köttbit, vackert rosaröd och saftig i mitten och en rödvinssås och samma tillbehör.

Mat för en SM-firare! (Ledsen över bild-okvaliteén, men mobilkamera och mörker gör sig inte så bra ihop.)

Till efterrätt serverades vaniljpannacotta (gjort på riktig vaniljstång, man såg fröna i botten) med hallon och björnbär och ett litet havreflarn nerstucket i. Enkelt, välgjort och sjukt gott. Det lilla havreflarnet lyfte verkligen, både utseende- och smakmässigt.
Okej, den såg egentligen inte ut såhär från början, men jag hann äta upp min egen innan jag kom på att jag inte hade bild på den, så jag fick smygfota en annans påbörjade pannacotta istället. :P


All in all - en härlig kväll med god mat, trevligt sällskap och en massa skrålande: "SM-GUUULD, SHA LA LA LA LA!" och så vidare. :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar