7/13/2010

Traditioner och nytänk.

Första veckan i augusti är det kräftvecka på Sommarstället - släkten samlas, allt från äkta makar och barn till kusiner, sysslingar och pysslingar för att umgås, fiska kräftor i våra sjöar och avrunda veckan med en hejdundrande kräftskiva på lördagen. För mig är det en av höjdpunkterna på året, med atmosfären, förmiddags/eftermiddagsfika, alla människor jag träffar sällan och maten - vi har haft i princip samma meny så länge jag kan minnas och det är "tjejerna" med Gunsan och mormor i spetsen som står för att maten lagas.

Det här är dock första året som någon inte äter kött - yes, that would be me. Istället för att bekymra mig om det bestämde jag (i maskopi med mamma) att jag helt enkelt gör vegoalternativ, stoppar i frysen och tar upp lämplig mängd till lämpligt mål. Inget extra arbete för köket, no worries.

Jag har således (med stor förtjusning) ägnat en hel del åt att slå i kokböcker och kolla upp gamla recept. Matplanering är kul grejer!
Här är godsakerna jag har hittat:
- Auberginesås med vitlök, tomat och chili
- Time crunch enchiladas
- The best effin' burger you'll ever eat (rödbetsbiffar som håller ihop - tack L!)
- Stuffad paprika
- Hummus (till wraps)
- In A Jiffy Veggie Pie (med hummus under och tomatsås ovanpå fyllningen)

Idag har jag åstadkommit auberginesåsen och The best effin' burger you'll ever eat. De senare är inne i ugnen at the moment och det luktar himmel i mitt kök. Recept och bilder kommer sinom tid! :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar