7/08/2010

Etiketter och du äter vad sa du?

Bara en lätt notering om att det är lite lustigt det där med att alltid vilja sätta etiketter på saker. Efter att ha prövat på raw food och blivit förälskad med hur kroppen helt plötsligt kändes och hur glad magen var, får jag numera stolt presentera mig med titeln typ-vegetarian/vegan.

En typ-vaddå? Många äro de undrande blickarna när jag försöker förklara att jag äter i princip inte kött, men jag gör det ibland, när jag känner för det (speciellt om det är vilt morfar jagat). Och fisk och skaldjur är OK! Nej, särskilt mycket mjölkprodukter blir det inte, men jag älskar ost. Ägg händer också väldigt sällan - inte för att jag ogillar det, utan för att jag inte handlar hem det. Oh, förresten, jag planerar att ta jägarexamen inom en överskådlig framtid. :)

Egentligen - det handlar inte om något titelsättande, utan bara om att jag äter på ett sätt som gör mig och min kropp glad och energifylld utan att förbjuda mig något som jag tycker om. Vissa saker kan jag äta väldigt ofta utan problem, andra saker inte.


Och, kära vänner och bloggläsare, svårare än så är det inte. :)

2 kommentarer:

  1. Väl skrivet kära du! Jag brottas fortfarande lite med vad man ska säga för att förklara, men kör på vegetarian så länge...och laktosintolerant. Mumsade Frödinges ostkaka när det bjöds hemma hos Annqa härom dagen, BIG mistake! För det första var den inte i närheten av lika god som den du gjorde och sen så hade jag äckelont i magen hela kvällen. Ovärt! :(

    SvaraRadera
  2. Ja, jag tänker fortfarade en del på det. Jag tror liksom att man växer in i det och ju längre vi äter såhär, desto tryggare kommer vi bli i det också. Vi ger det tid. :)

    Aow, det låter som ett dåligt sätt att avsluta en bra kväll. =/ Jag lovar att göra min ostkaka till dig nästa gång du får craving efter det - säg till en dag i förväg bara. ;)

    SvaraRadera