4/24/2013

Genialisk enkelhet - ägg, ost, tomatsås.

I helgen var det matbloggsträff deluxe i Göteborg och i samband med det ägnade jag en del tid åt att förbereda mig ytterst noggrant - det vill säga surfa runt på de matbloggarna som jag normalt inte brukar kika in på så ofta (research är av yttersta vikt, har jag fått inbankat sen högstadietiden.).

Inne hos Lottas Två Små Kök, snubblade jag över ett recept som jag stirrade på i tre sekunder, sen ifrågasatte jag min egen mentala förmåga - tomatsås, ägg, ost. Hur kan jag INTE ha kopplat ihop det konceptet någon gång?!

Löjligt enkelt. Gjort i en handvändning. Vansinnigt gott!
Och OM ni har missat den gyllene regeln, här kommer den igen: "Det kan aldrig bli för mycket ost."

Ostgratinerade ägg i tomatsås
1 portion jättegod tomatsås (jag får alltid massa tomatsås över när jag gör min okynneskyckling - frys in och ta fram vid behov. Häpp!)
2 ägg
tillräcklig mängd riven ost
salt+peppar
en stekpanna som tål att vara inne i ugnen

Sätt ugnen på 225 grader. Häll tomatsåsen i stekpannan, låt den koka upp och småbubbla lite i ett par minuter så den blir genomvarm. Stäng av värmen, knäck äggen i tomatsåsen, häv över ordentliga mängder riven ost. In med hela rasket i ugnen 3-7 minuter (beroende på hur du vill ha gulan). Ta försiktigt ut stekpannan ur ugnen och salta&peppra eventuellt lite extra.

JA, ät direkt ur stekpannan för sjutton! :)


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar