5/26/2015

Ingen har dött av vare sig hybris eller dadelkaka.



Jag har gjort mig enhällig ansvarig för fredagsfikat på jobbet, vilket gör veckans sista arbetsdag lite roligare och i samma veva får jag snudd på oanständigt mycket beröm från mina kollegor. Tja, lite hyrbis har ju ingen som inte bor i Grekland dött av... och inte dör man av en rejäl bit dadelkaka till fredagskaffet heller! 
 


Pernilla är min inspiration till mjuka kakor och hittills har inte en enda kaka därifrån misslyckats - inte ens när jag saknade en sockerkaksform och fick tillverka en själv. Kreativitet och kaka är en strålande kombo!
 
Dadelkaka

(från Pernilla)

200 gr urkärnade dadlar
1¾ dl kokande vatten
200 gr smör
280 gr (knappt 5 dl) mörkt muscovadosocker
3 st ägg
450 gr (ca 7½ dl) vetemjöl
1½ tsk bikarbonat
2 tsk bakpulver
½ tsk malen kryddnejlika
1 tsk kanel
2¼ dl gräddfil

Sätt ugnen på 175 grader.
Mixa dadlarna tillsammans med det kokande vattnet i en matberedare tills du har en grov puré. Låt purén svalna. Vispa ihop smör och muscovadosocker till en fluffig smet. Tillsätt sedan äggen ett i taget, vispa ordentligt mellan varje ägg. Tillsätt alla torra ingredienserna växelvis med gräddfilen. Vänd till sist ner dadelpurén och rör försiktigt ihop med en slickepott.


Häll kaksmeten i en smord och bröad hålform. Grädda i mitten av ugnen i ca 1 timme tills kakan är helt genomgräddad (jag fick lov att ha min inne i 1h 15 min för att den skulle bli helt torr.).
Låt kakan svalna helt i formen innan du vänder upp den. Pudra eventuellt med florsocker.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar