7/18/2011

Grillmys med löjligt god och enkelt dessert!

De senaste fyra-fem åren så har farmor&farfar utsett mig till husvakt, för att sedan drag från stan på semester och åka land och rike runt med en husvagn ett tag. Så, istället för en lägenhet med ett rum och litet kök, så är jag helt plötsligt (tillfällig) husägare med stort kök med alla nödvändigheter (DISKMASKIN!), matsal, uteplats och givetvis en grill.

Så, eftersom jag är det fantastiskt ansvarsfulla barnbarnet jag är, så är det fritt fram för mig att ställa till med grillmys och passa på att bjuda dit så många av mina vänner som får plats. Jag står för tillbehör och dessert - de tar med sig vad de vill grilla och dricka. Det konceptet har fungerat alldeles utmärkt i fyra-fem års tid och även i år!
Ingen blir glad av en stressad värdinna (allra minst värdinnan själv!). Därför tänker jag enkelt, lätt och gott inför dessa kvällar och bryr mig inte så mycket om nyskapande kreationer. Lite sallad, en sås, uppskuren vattenmelon, nybakt foccacia och knäckebröd (som jag hade gjort dagen innan) och en återkommande stjärna på min tillbehörshimmel - balsamrostade morötter. Barnsligt enkelt och ruskigt gott!

Balsamrostade morötter
valfri mängd morötter (jag hade ett knippe)
salt
peppar
olja
1/2 dl balsamvinäger
ev. färsk timjan

Sätt ugnen på 225 grader. Ev. skala morötterna och skär de sedan i stavar. Blanda med olja, salt och peppar och baka i ugnen till önskad konsistens (jag hade de inne i ca 30 minuter). De sista fem minutrarna, häll över balsamvinäger, blanda runt, höj temperaturen till max och låt morötterna gotta till sig lite. Klart!


Sen ska jag erkänna - även om jag gärna vill ha det enkelt, lätt och gott, så vill jag också imponera lite. Jag hade en jäkla huvudbry med vilken dessert jag skulle bjuda på. Något som passar alla, som inte är för sött, som inte tar så lång tid att göra, som går att förbereda... osv. Då kom Pytte som en räddande ängel med det mest klockrena dessertreceptet jag sett på länge. Havrekorgar med varma rabarber, vaniljgrädde och romrörda vinbär. Jamen ni HÖR ju! Och eftersom det är Pytte vi pratar om, så kunde jag dessutom vara säker på att det var enkelt, piffigt och svingott. Allt stämde, jag fick impa och gästerna blev nöjda. Hurra! :)

Havrekorgar med varma rabarber,
vaniljgrädde och brandyrörda vinbär
(jag ändrade lite, lite i receptet, på grund av skafferiinnehåll och vi var egentligen 10 pers och inte 4, men det är bara enkel matematik om det ska göras mer. Originalet hittar ni hos Pytte!)

Havrekorgar:
110 g smör
1,5 dl havregryn
1,5 dl vetemjöl
1 msk socker
1 msk muscovadosocker
2 msk rostade solros-och sesamfrön
muffinsformar (eller muffinsplåt i silikon. Det var ett genidrag!)

Sätt ugnen på 200 grader. Smält smöret och rör i de övriga ingredienserna. Tryck ut smeten i formarna, hela vägen upp till kanten. Grädda i 9-10 minuter och kika till dem sista tiden så att de inte bränns. Låt svalna helt och lossa försiktigt ur formarna.

Fyllning:
vispgrädde
vaniljsocker

ca 2 dl röda vinbär
1 msk honung
en skvätt brandy

(allt går att förbereda fram till hit!)
1 stjälk rabarber per person
socker efter smak
smör att steka i

Vispa grädden fluffig och ha i vaniljsocker efter smak, 1 tsk räckte för mig.
Blanda vinbär med honung, rör ihop till de blivit lite mosiga och smaka av med brandy.
Skär rabarberna i bitar och stek mjuka i smör och socker.
Be dina gäster samla ihop de tomma tallrikarna medans du fixar ihop det sista - varma rabarber längst ner, en klick grädde och toppa med vinbär. Succé! Tack Pytte! :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar