10/06/2012

Sesamknoppar.

Ibland slänger jag ihop något på måfå enligt devisen "Det här är gott och det här är gott." och blir glatt överraskad över hur bra resultatet faktiskt blev. Ja, med den första meningen antar jag att ni kan gissa hur det här receptet uppkom  - välkommen till världen, mina små sesamknoppar!

Sesamknoppar, ca 16 st
3 dl havregryn, rostade
skålla med 3 kokande dl vatten

1,5 dl sesamfrön, rostade

2 dl kallt vatten
25 g torrjäst
3 dl grahamsmjöl
4-5 dl dinkelsikt
2 msk honung
1,75 tsk salt


ugn 225 grader
15+15 min

Börja med att rosta havregrynen i torr panna - du vet att du är rätt ute när det börjar lukta popcorn (jo, det är sant!). Häll över i en värmetålig bunke och häll över 3 dl kokhett vatten. Rör ordentligt och låt stå i ungefär en kvart. Under tiden, rosta sesamfröna, även dem i torr panna. Ställ åt sidan så länge.

Efter en kvart, blanda ner torrjäst, sesamfrön, salt och honung. Rör ihop allt till en smet och knåda (för hand, ed degkrokar eller i bakmaskin) därefter i mjölet tills du har en smidig deg. Täck över och låt jäsa i ca 45 minuter. Baka ut till små bullar, låt dem jäsa i 30 min till och värm ugnen ttill 225 grader. Snitta ett kryss på toppen av bullarna och skjuts in i ugnen i ca 30 minuter - håll koll och släng över en bit aluminiumfolie om de blir för mörka de sista 5 minutrarna!


2 kommentarer:

  1. De ser goda ut! Ha en fin söndag!

    SvaraRadera
  2. Fina knoppar! Och sesam är ju himla gott. Ses snart! :)

    SvaraRadera