1/20/2013

Vad sägs om en riktig middag?

Om ni undrar över stiljen i Plommonköket så är det bara att kolla in förra inlägget, så vet ni 75% av allt jag har ätit sen dess. Men, även en julskinkeälskare som jag inser att det är nödvändigt med ett visst mått av variation ibland. I min familj är det en ganska vedertagen kunskap att om du äter likadan mat två dagar i rad (eller mer), då får du skörbjugg!

Så får att bespara mina nära och kära den tragik som mitt eventuella dödsfall skulle innebära (eller i alla fall en längre sjukhusvistelse), så tänkte jag smälla till med lite matplanering inför veckan som kommer. Inget så avancerat som Pickis veckomatsedlar, men i alla fall ett gäng nya/gamla maträtter som kommer vara något annat än mina skinkmackemiddagar!

Av fullt outgrundlig anledning så gillar jag inte riktigt att laga soppa - med tre undantag! Plommonmammans broccolisoppa, Körsbärets blomkålssoppa och fisksoppa av alla de slag. Den här godingen kommer från Picki och var mitt-i-veckan-mys för några veckor sen. Favorit i repris tack!

Apropå fisk så frostade jag av frysen i veckan och upptäckte att jag har massor av gädda i frysen... så det är ju bra att äta upp. Jag tänker ugnsbakad, med ett täcke på fetaost, yoghurt och citron?

Något som jag verkligen gillar är grytor. Speciellt såna dära "lägg-allt-i-en-gryta-på-spisen-och-glöm-av-i-två-timmar"-grytor. Nu verkar visserligen inte Momans Tobagokyckling (bilden är lånad från henne också!) vara en sån... men å andra sidan gillar jag ju både Moman, kyckling och nya smaker väldigt mycket, så jag tänker att det går på ett ut!

Slutligen - förra året köpte jag mig ett paket filodeg och tänkte jag skulle göra filodegsknyten, fast med spenat, keso och fetaost. Förhoppningsvis blir det av den här veckan!


Sådär. Nu har jag blivit hungrig också.
Om ni ursäktar mig så ska jag gå och länsa mina föräldrars kylskåp.
(och för er som undrar - nej, jag har fortfarande inte tröttnat på skinkmackor!)

10 kommentarer:

  1. Ha ha då ligger jag verkligen i riskzonen för skörbjugg!

    Mmmm. Tobagokyckligen....

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du och jag Kim, du och jag! ^^
      Kycklingen verkar ruskigt god. Har till och med handlat saker som behövs inför veckan som kommer, så det blir skämskudde om jag inte lyckas med det här! :P

      Radera
  2. Jag vill också ha skinkmacka, med senap!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Om du skyndar dig ner så hinner du, det finns fortfarande en liten bit kvar! ;)

      Radera
    2. Åh nej, jag såg på twitter idag att den är slut! :-O

      Radera
    3. Alltså... jag var faktiskt och handlade en ny. Lite smågalet, men de kostar ju typ ingenting nu... och jag gillar ju bevisligen skinka. ^^

      Radera
  3. Mycket Goa grejer;)
    Ha en fin kväll
    Kramar från Victoria på www.victoriasprovkök.se

    SvaraRadera
    Svar
    1. Då kände du inte lukten när jag lagade till Tobagokyckligen - DÄR snackar vi goa grejer! Heaven! :)

      Radera
  4. Haha, min mamma sa alltid att jag skulle få skörbjugg för att jag bara åt makaroner med smält ost och svartpeppar när jag var tonåring :-)

    Äsch, du kommer inte misslyckas med tobagogrytan, var bara på hugget när du bryner sockret så att det inte bränner för då blir det beskt. När det börjar bubbla och osa lite går det fort och det är då du ska slänga ner kycklingen!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha, min mamma berättade att hon levde på "pasta rouge" när hon vpluggade till sjuksköterska - alltså pasta med ketchup och paprikapulver. ^^

      Jag tror faktiskt att jag lyckades med socker/oljan. Var på det som en hök och sniffade och tittade och sen som du säger TJOFF! ner med kycklingen. Ännu inte ätit av den dock, hade lite rester som fick gå före... men imorgon är det dags! :D

      Radera