7/18/2013

Den som väntar på något gott kan lika gärna åka till Tunisien.


Det här receptet vinner nog priset för att ha tagit den längsta vägen för att faktiskt bli lagat, smakprovat och nu bloggpublicerat. Först hittade jag det i boken "Korvar: hur du gör och lagar din egen korv" hemma på mammas köksbord. Nästa gång jag kom dit (typ en vecka senare) skrev jag av det. Efter att det legat i min ryggsäck i ungefär en månad, tog jag upp det och skrev av det igen, denna gång i pytteformat så jag fick plats med det i mitt mobilfodral, som jag brukar ha som hållare för min handla-mat-lista. Efter ytterligare en (eller förmodligen två...) månad(er) så köpte jag en förpackning fin lammkorv och la i frysen. Seeeen... gick det nog en månad till innan jag köpte resten av ingredienslistan och faktiskt ställde mig i köket för att laga maten.

Och sen la jag det i lunchlådor, frös in den, glömde av den lite och nu i måndags åt jag den för första gången som lunchlåda på jobbet. I torsdags gjorde jag samma sak. Båda gångerna satt jag måltiden igenom och tänkte på hur jäkla bra jag är som lagar så himla god mat!

Ni fattar grejen va?
Vänta INTE X antal månader med att laga den här. Jag struntar i att det är sommar och allt ni kanske egentligen vill äta är sallader med melon och jordgubbar och halloumi. Det är korv i! Korv är absolut sommar!

Tunisisk korvgryta, 4 port
1 gul lök
3 stora vitlöksklyftor
olja att steka i
4 lammkorvar
125 g merguezkorv (gärna mini)
45 g färska dadlar
65 g torkade aprikoser
1,5 aubergine
1 tsk mald ingefära
1 pkt saffran
2 tsk mald koriander
1 tsk kanel
2 tsk paprikapulver
salt
svartpeppar
3 dl tomatjuice
200 g krossade tomater
3,75 dl lamm/kalvbuljong
(1 dl mynta)

rostade mandlar/sesamfrön, till pynt

Skär aprikoserna i smala strimlor och blötlägg under tiden du pysslar med resten. Kärna ur och dela dadlarna i 4 bitar vardera.

Hacka den gula löken grovt, skala och pressa vitlöksklyftorna. Fräs dem i olja tills de blivit gyllenbruna, ta sedan upp och lägg åt sidan. Skär varje lammkorv i 3 delar och merguezen i motsvarade mindre bitar (om det inte är mini-merguez, såklart). Skär auberginen i kuber (typ 2x2 cm). Stek korven. Sen står det "tillsätt aubergine samt kryddor och stek tills auberginen fått fin färg", men om du liksom jag inte har en stekpanna modell murrikka, så föreslår jag att du tar undan korven och sen steker på auberginen tillsammans med kryddorna istället.

Ta fram en ordentlig gryta och lägg ner korv, aubergine, dadlar&aprikoser, tomatjuice, krossade tomater och buljong (och mynta, om du vill ha det). Koka upp och låt det sedan sjuda under lock i 20 min. Sen lägger du i lök&vitlök och kokar i 15 min till. Smaka av grytan om det behövs något mer av någon krydda. Servera och pynta med mandel&frön efter behag!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar