7/02/2013

En söndag på en räkmacka.

Räkmackor är finfina saker som skola förtäras i firande syfte eller närhelst man känner sig lite extra lyxig. "Lyxigt" är även ordet jag skulle använda för att beskriva hur det känns att bli hembjuden till en av sina bästa vänner, för att därpå bygga sig egen räkmacka!
 
 
Lämpligtvis lassar var och en på det en tycker bäst om, vilket i mitt fall innebar: smör, hemgjord majonäs med senap och citron, stora mängder färsk dill, sallad, tomater, avokado, räkor, räkor, räkor, kokt ägg och lite rom (som sparades i samband med räkskalningen). Det finns en jättegod hembakt tekaka därunder allt, även om den inte syns!


 I samma veva fick jag också tillfälle att känna mig väldigt kompetent när jag fick vara ansvarig för att hitta och hittade en lösning som räddade den (på fjärde-äggulan-försöket) ohjälpligt skurna majonäsen. Trolleriet? Några matskedar kallt vatten och en stavmixer. Häpp!

2 kommentarer:

  1. Räkmacka KAN vara något av det allra bästa!
    Ska till Heaven 23 imorgon, och äta just detta. Längtar!

    SvaraRadera
    Svar
    1. En sån där grej som jag lyckas glömma bort mellan gångerna hur gott det faktiskt ÄR! Härligt, hoppas du får en lyckad macka! :)

      Radera