7/11/2014

Semesterfika för de flesta!


En av sakerna som stod på den där listan som är lika lång som jag själv, är en färskostkaka med fläder och jordgubbar som jag sprang på hos Charlotta. Eftersom jag har en himla massa annat att laga och äta, så passande det inte så bra att jag gjorde och satte i mig en hel kaka själv. Att däremot bjuda in några kompisar, tvillingen och min Katt på semesterfika - det var en utomordentlig lösning på det hela! Ännu roligare blev det när jag fick trolla fram en liknande fika till vegankompisen - sen satt alla och hummade förnöjt i sina soffhörn. Alla nöjda!


Färskostkaka med fläder och jordgubbar
Ingrediensmässigt följde jag receptet, med skillnaden att jag gjorde kakan som upp-och ner eftersom jag serverade den i glas. Kexsmulet ovanpå stekte jag helt enkelt med smör och nymortlad kardemumma. Den jordgubbsallergiske fick svarta vinbär, pyntade med honing!

Isad jordgubbssoppa med kokosmjölk och kardemummasmul (vegansk)
 4-5 jordgubbar
1,5 dl kokosmjölk
0,5 krm vaniljpulver
en nypa strösocker

smul:
3-4 rostade hasselnötter
1,5 msk mandelmjöl
1 msk havregryn
1/2 msk kokosolja
nymortlad kardemumma
en nypa strösocker

Skär jordgubbarna i mindre bitar och lägg i ett glas. Ha i vaniljpulver och strösocker och rör om försiktigt. Fyll på med kokosmjölk och ställ i frysen i minst 15 minuter.

Smält kokosoljan i en liten kastrull. Hacka hasselnötterna. Blanda alla ingredienser i kastrullen och stek försiktigt tills smulet får lite färg, rör om då och då under tiden. Häll upp smulet i en liten skål och servera till jordgubbssoppan.





2 kommentarer:

  1. Det där smulet lät ju riktigt gott! Passar säkert utmärkt till glass, eller panna cotta, eller mousse, eller rabarberkompott.

    SvaraRadera