2/29/2016

Skicka vidare!

I lördags hade jag det stora nöjet att både få laga några delar till, och äta alla delar av en femrätters middag. Hälften av jobbet, hela middagen, dessutom i sällskap som fick mig att skratta så jag kiknade.

Till första förrätten körde jag på ett beprövat recept - Karins skördepizza. Det är omöjligt att inte älska den pizzan. Tvillingbrorsan, som brukar ha en ganska så skeptisk inställning till grönsaker, sa till och med att det var den godaste rätten på hela middagen!

Det var även jag som stod för varmrätten (och en efterrätt som jag glömde fota - citrus-och ingefärsgranité, fast med knappt något socker och inget vin) och tja, Karins mat är ju ett vinnande koncept, så varför inte fortsätta så? Sällskapet serverades osso buco på högrev, med krämig polenta och gremolata. Eftersom jag gärna är en... tidsekonomisk människa när det kommer till matlagning, så la jag ner alla ingredienser till osso bucon i min gjutjärnsgryta och ställde den i ugnen på 100 grader över natten. Ut ur ugnen dagen efter kom en gryta som var mustig, smakrik med kött som föll isär när man petade på det. Åhmajgad, säger jag bara! 

De andra rätterna var soppa på jordärtsskockor med syltad portabello och stekt ostronskivling, samt chokladpavé med mangosorbet och chokladjord. Åh, vad jag älskar mat.

Vill du laga den här eminenta rätten (det vill du!) så rekommenderar jag varmt att du köper Karins kokbok. Då får du dessutom ytterligare en drös fantastiska recept att laga. Win-win!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar