8/18/2012

Ett till försenat Malaysiavykort!

 Mina  första"riktiga" dumpling, på the Dragon-I! Längst till vänster, en jättedumpling med havsfyllning. I mitten av bordet, fried soft shell crab med torkad chili (mathimmelen nästa!). Till höger i träkorgen, mera dumplings. Till höger i nederkant, brors favoritanka med någon sås. För att äta dumpling - gör ett hål i den, drick först upp buljongen och sen är det bara att glufsa i sig hela härligheten! :)
 Också på dumplingsbordet (men det är nog inte dumplings) - först ångkokta, sen stekta, små brödbullar med kryddstark fyllning i!

 Vi spenderade 4 dagar i Kuala Lumpur och sista dagen tog bror och Katten med mig till "Top Hat" - den restaurangen där bror hade tänkt att fria till Katten, men det gick i stöpet eftersom hennes mamma envisades att följa med. ^^ Otroligt fin och stillsam (och romantisk, om du vill ta dit någon speciell) restaurang!

 Bror beställde en kycklingpaj med ost och potatismos - det smakade SÅ MYCKET BÄTTRE än vad den här usla bilden får den att se ut!
 På Katten&Brors rekommendation beställde jag oxssvanssoppa - jag var mer än lovligt skeptisk, men det här var något av det godaste jag åt på hela resan. En tjock, mustig buljong som nästan var stuvning, krispiga härliga grönsaker, massa svamp och kött som var så mört att det ramlade av benet när jag petade på det. Comfort food deluxe!

"Top Hat" ståtar även med en vansinnigt god spin-off på tiramisu i tårtform...

 ... och enligt Bror: "Den bästa cremé bruléen som finns!" och med tanke på att han är en kakmonster av stora mått är det förmodligen sant också!


 Sista kvällen hade ingen av oss lust att gå ut och äta - vi stannade hemma och Kattens lagade så god mat att jag funderade på att kidnappa med henne hem. Vattenspenat sauterad i chili, buljong och massa vitlök (mitten), en svampgryta med tre sorters svamp och färsk sparris (höger) och tempeh stekt i hemgjord sambal och lök. Jag åt tills jag stod i fyra hörn (och åt resterna som frukost dagen därpå...)!


Det sista jag åt innan vi åkte till flygplatsen - mango och vattenmelon. Är det något jag saknar hemma i Sverige är det att kunna gå till en vanligt liten matbutik och hitta minst tre olika sorters mogen mango. Mangon, jag saknar dig! 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar