8/16/2012

Försenat vykort från Malaysia.

Ni vet hur det är med postväsendet när en skickar vykort från andra länder - det dröjer e-v-i-g-h-e-t-e-r innan kortet kommer fram... om det någonsin gör det!

... jaja, jag skyller ifrån mig för att jag varit så seg med matbloggande sen jag kom hem... men nu är jag tillbaka igen och utlovar två vykort som kompensation! ;)

Anledningen till mitt Malaysiabesök var att träffa Stor Brors fästmös (Kattens) familj (bror och Katten var också där). Katten hade nämnt för sin mamma att jag tycker om mat och att laga mat... så hon hade köpt "lite" grejer till mig. Typ hela diskbänken full med grönsaker, frukt, svamp och kryddblandningar - lekstuga någon? :)

En av de godaste sakerna som jag vet - dricka färsk kokosnöt. <3 i="i">

 En del av första kvällens mat - i Asien är det inte som Sverige med en-rätt-och-tallrik-per-person; Katten och hennes mamma skummade igenom menyn, beställde in en gäng rätter och sen gick vi lös på det allihopa! På bilden ser ni kinesisk broccoli sauterad med vitlök och ingefära, någon sorts nudelrätt, bläckfisk doppad i saltad äggula och sen friterad och små revbensspjäll marinerade i öl.

 ...sen kom kvällens huvudnummer - krabba kokt i en g-u-d-o-m-l-i-g butter-milk-sås med vitlök. Jag vet inte hur jag ska skriva för att ni ska förstå hur gott det var, men om jag säger att alla av oss satt och åt den kvarvarande såsen med sked, så kanske ni får ett hum? :)

 Halva havet i en frukostomelett! på en av Kattens favoritställen (Treat).

 Vattenspenat sauterad i soja och sesamfrön, toppat med sojastekt lök.
Löjligt enkelt och löjligt gott!

 Jag kom inte alls överens med Malaysiamyggorna. Den slutgiltiga räkningen uppgick till 41(!) myggbett... bara på benen.

 Koreansk barbecue! Vi bestämde vilka typer av kött vi ville ha grillat - sen kom det in  tusen miljoner (nästan!) smårätter och så fanns det en "eldgrop" i mitten där personalen undan för undan lagat till köttet vi beställt!

 Utan konkurrens den lyxigaste sushitallrik jag n-å-g-o-n-s-i-nn ätit! I bakgrunden skymtar ni en algsallad och kimchi!

 Carlifornan sushi roll, min obligatoriska kokosnöt och Katten som fixat ihop till en soppa. 
Älskar att få "laga" sin egen mat fast du är på restaurang!

Malaysia by night

4 kommentarer:

  1. Så mycket mumsigt! Jag kom precis hem från Bali och där var myggorna aktiva också :) Och så hör man dem inte, de kommer smygande :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ojoj, Bali låter jättespännande! Hur kom du på idén att åka dit? Usch för myggor, de är lika otrevliga vilken världsdel du än är på! :P

      Radera
  2. Så kul att se alla matbilderna från Malaysia, visst är det bästa med att resa just all mat man kan prova! Man skulle ju vilja hugga in på allt du bjuder på här;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag håller helt med! Jag hade ju dessutom turen att ha "en inföding" med mig hela tiden, så vi gick ju hela tiden till hennes favoritställen och åt! =D Garanterat god mat med andra ord!

      Radera