8/20/2012

Kräftfiske och kräftskiva!

Efter att jag kom hem från Malaysia hann jag vara hemma i fem dagar och sen satte jag mig på en buss och åkte till Vimmerby. Där väntade mammataxin  på mig och så körde vi till Sommarstället för den årliga kräftfiskeveckan! Jag har liksom kommit in i det här med att skicka vykort nu, så ni får ett därifrån också! :)

 På mornarna vittjar vi burarna - uppstigning klockan 6! Först samlas vi i matstugan för kaffe/te och smörgås... och för att vänta in eventuella sjusovare! 

 
Det är alltid lika magisk första morgonen...

 Mamma och jag har Velen som "våran" sjö (de andra två heter Sjulen och Hemsjön - glöm inte att säga det på östgötska!) - mamma fick vara första ösare och jag är roddansvarig!

 Tråkigt nog har kräftbeståndet minskat lite för mycket för våran smak de senaste åren - men första dagen klarade vi "skamgränsen" (= en kräfta/bur) i alla fall! :)

 Finaste promenadvägarna (jag vet inte om det syns på bilden, men det var ett rådjur typ 20 m ifrån mig.).
 Närmsta "stad" som finns är Kisa (uttalas "Schejse!" på riktig östgötska!) och blinkar du när du kör igenom centrum så missar du det. MEN - har du vägarna förbi, så stanna till vid Café Columbia och ät ett av de godaste och mest perfekt bakade wienerbröden i världshistorien - jag lovar att du inte kommer ångra dig!

 På fredag så städas, förbereds, fejas och pyntas det hela dagen - och på kvällen är det KRÄFTSKIVA! =D
 Hej där snygging! 


OM du har tålamod så rekommenderar jag att du skalar dig igenom en 3-4 kräftor och gör en episk macka. Glöm inte att uppmärksamma dina bordsgrannar och göra dem avundsjuka!

På söndagen är vi i allmänhet lite långsammare och tröttare än alla andra dagar - eftersom svampar är ett väldig lugn och tyst sällskap är en svampplockning en mycket bra dagen-efter-aktivitet!

2 kommentarer:

  1. Vad mysigt det ser ut att vara med kräftfisket, härligt avkopplande!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kräftfisket är underbart, men avkopplande vet jag inte riktigt... det är ganska mycket stök runt omkring det, med på/avbetning, i och upp med burar, lagningar och allt sånt där... men det är så värt allt pill och jobb! <3

      Radera