11/05/2012

November är varm choklad, långkok och mys!

November. Noveeember. Nov-em-ber.
Hallå? Tiden? Vart tar du vägen (jag känner mig alltid som 153 år när jag säger så.)?

Även om hoppet från oktober till november kan tyckas lite småtrist för oss som inte är förtjusta i vinande kalla vindar, ständigt piskande regn (som så sakteligen övergår till snöblandat regn) och de där uschligt kalla ynka minusgraderna (som gör att det blir blankis ute, men inte kalla nog för att det ska bli snö), så finns det faktiskt en MASSA saker att se fram emot i november!

Till exempel är det numera helt lagligt att dricka kopiösa mängder varm choklad - skulle du få inspirationsbrist kan du alltid kolla här, här, eller här. Och här!
Det är även helt OK att ha benvärmare utanpå byxorna (faktum är att vädret kräver det ibland!). Dessutom - bästa tiden för att stoppa ner olika goda saker i en stor gryta och sen glömma det på spisen i en 3-4 timmar är definitivt nu - lunchlåda till dagen efter, abnormt imponerande middagsgäster och extra värme i huset! Har du inte testat pulled pork, boeuf bourguignon, en mustig portergryta eller något annat i långkoksväg, så är tillfället givet!


Bortsett från ovanstående så avslutar jag tekopp efter tekopp, bakar nattjäst bröd och baguetter med tankarna hos Karins äpplebröd, funderar på nya, spännande knäckerecept och njuter lite extra varje gång jag kommer in i min lägenhet - för där står årets glögg och gottar till sig!
Inte min katt, inte min bild, inte min glögg - men min bästa väns! :)


8 kommentarer:

  1. Du får mig allt att bli lite sugen på vinter ändå - det är inte illa! Boeuf B blir det nog en och två gånger under november... Och en portergryta kanske... och lite glögg givetvis.. Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Håhå, då tycker jag att jag har lyckats i alla fall! Jamen visst, ös på med allt som gör november lite mer värt att leva! =D

      Radera
  2. Hittade grytbitar till bra pris häromsistens, så nu ska vi testa de där grytorna ur ica-foldern snart, sjukt nyfiken på den med granatäpple, yumyum!
    Våran glögg ska tappas upp om drygt en vecka, ska bli spännande värre! Håller tummarna att den är drickbar, luktar ordentligt av både sötma och alkohol iaf ^^

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har haft en bit högrev liggande i kylen ett tag, men nu blir det gryta på den när jag kommer hem! Min glögg ska tappas upp... om två veckor. tror jag. haha, har ingen koll på när jag satte den! ^^

      Radera
  3. Rätt mysigt med hösten ändå. Tänkte göra pulled pork till helgen för första gången.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Pulled pork är fina grejer, jag ska börja ha det till tacos istället för köttfärs! =D

      Radera
  4. jag har inte heller gjort pulled pork någon gång, så heeelt sist var ju varken du eller kim verkar det som :) annars är jag ju väldigt mycket för det där med långkok. mmmm. långkok. längtar nästan redan till söndag när vi ska göra ett :)

    jimmy satte också en glögg igår, men jag tycker mest att det luktar jäst jag... det kanske tar sig om några dagar...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha, det känns skönt att vi alla "kommer ut" en efter en och erkänner att vi inte gjort pulled pork, trots att vi är matfantaster och borde varit först på. ^^ Ja, det luktar mest jäst i början.. men snart luktar det jul i hela huset ska du se! :)

      Radera