3/03/2015

Jag är så glad att jag lagar mina lunchlådor.

Det här var så oväntat gott att det till och med får duga med en bild tagen i all hast på lunchen i måndags. Jag satt och slösurfade runt på vardag.nu efter lite nya och piffiga recept på kyckling för inspiration för veckans matlådor och hittade fram till kycklingnuggets med sötpotatis och limedipp. Sen struntade jag i panering, googlade fram en schysst kryddrub (från Lisa Lemke) som jag slängde runt kycklingbitarna i och vips! hade jag en lunch så god att jag aldrig ville att den skulle ta slut. Det blir favorit i repris nästa vecka!


Kycklingnuggets i kryddrub med sötpotatis och limekvarg, 2 port
300 g kyckling
2 sötpotatisar
2 dl kvarg
1-2 msk limejuice
smör, olja
salt, peppar

kryddrub:
2 tsk korianderfrön
2 tsk salt
0.5 tsk grovmalen svartpeppar
2.5 tsk milt paprikapulver
0.5 tsk malen kardemumma
1 tsk malen ingefära
0.5 tsk kajennpeppar
1 tsk farinsocker
1 tsk malen spiskummin

Sätt ugnen på 200 grader. Skrubba sötpotatisarna och dela i klyftor, lägg på bakplåtpappersklädd plåt. Häll över en skvätt olja, generöst med salt och peppar. Ugnsbaka i 30-40 min, rör runt efter halva tiden. Under tiden, skär kycklingen i mindre bitar. Blanda kryddorna till rubben i en skål som också rymmer kycklingen. Lägg ner kycklingen bland kryddorna och vänd runt tills all kyckling är täckt. Stek bitarna i smör tills de är genomstekta och gyllenbruna. Blanda kvarg och lime, smaka av med salt och peppar. Servera med kyckling, sötpotatisen och eventuellt nån mer grönsak (kanske brysselkål?)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar