2/27/2015

Mitt livs största svaghet är revbensspjäll.

Mitt livs största svaghet är revbenspjäll. Det är dock ytterst sällan som jag faktiskt får tummen ur och faktiskt lagar revbenspjäll på egen hand (det har hänt en gång hittills) - dels för att jag tycker att de som du kan köpa på en vanlig affär är jäkligt goda och dels för att jag tror att det är lite som att öppna en slags Pandoras Låda. Förra veckan hittade jag till Pyttes och sen dess är Pandoras Låda öppen. Jag vet inte riktigt hur lång tid det tar att utveckla skörbjugg om du lever på en diet av nästan uteslutande revbenspjäll... men om glazen innehåller både vitlök och ingefära (vilket alla VET är supernyttigt...), så borde det väl ändå funka ett bra tag?



Pyttes honungs- och vitlöksdoftande ribs4 portioner
1-1,5 kg kamben (beroende på hunger)
10 svartpepparkorn
1 lagerblad
2 vitlöksklyftor, skalade
Salt

Glaze:
½ dl honung
½ dl japansk soja
½ dl farinsocker
1 msk balsamvinäger
2 tsk fint riven vitlök
2 tsk fint riven ingefära
1 krm chiliflakes

Koka revbenen i en stor kastrull med kryddor + 1 msk salt/liter vatten i ca 1 timme tills köttet är mört. Plocka upp och lägg på en bakplåtspappersklädd plåt. Sätt ugnen på 225 grader. Blanda ingredienserna till glazen. Pensla köttet och stek 15-20 minuter eller tills köttet fått fin färg. Pensla med glazen ytterligare ett par gånger under tider i ugnen och vänd ribsen samtidigt.


Ät. Njut (känner du att du inte är så haj på det där med skörbjugg har Pytte även recept på bakad potatis, rödkålsslaw och rostad majs med koriander.)!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar