2/23/2015

Anns budapestrulle.

Jag struntar mer eller mindre i hur folk äter - är det någon jag känner och tycker om, så är dock sannolikheten ganska stor att jag ändå på något sätt kommer försöka hitta på ett sätt att mata personen ifråga. När kollegan förklarade att "Jag äter LCHF." sa jag "Äh! Det gör inget! Vad vill du ha?" och på så vis kom det sig att jag för ett par veckor sen bakade mitt livs första budapestrulle. Det var kul, det var gott, kollegan blev glad och ingen märkte nån skillnad. Det gick bra, kan vi säga. :)



Anns budapestrulle
6 äggvitor
3 msk sötningsmedel (motsvarande 3 msk socker)
0,5 dl kokosnötmjöl
1 dl hasselnötsmjöl
1 dl finhackade hasselnötter

fyllning:
2.5 dl vispad grädde
2-3 dl hallon

pynt
smält mörk choklad

Sätt ugnen på 175°. Vispa vitor och sötning till en fast marängsmet. Blanda kokosnötmjöl och de finhackade nötterna och hasselnötsmjölet. Vänd försiktigt ner i marängsmeten. Bred ut smeten på ett bakplåtspapper i en långpanna, motsvarande storleken på en rulltårta. Grädda i mitten av ugnen i ca 15 min. Stjälp försiktigt upp på ett nytt bakplåtspapper. Ta bort pappret som kakan gräddats på och låt den kallna. Vispa grädden, blanda med färska (eller halvtinade frysta) hallon och bred över kakan. Rulla ihop som en rulltårta, försiktigt. Garnera med att ringla lite smält mörk choklad över tårtan.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar