2/10/2015

Glutenfria havrekakor.

OK, jag brukar i vanliga fall vara ofantligt snål med att skriva recept ur kokböcker, för om det ÄR en bra kokbok så vill jag väldigt gärna att folk gör sig omaket att faktiskt köpa dem... eller i alla fall låna dem på biblioteket. Vid det här laget har ni förmodligen skavsår i öronen av att höra mig tjata om Jessica Frej och Maria Blohm och kok/bakböckerna "Nytt bröd" och "Nytt fikabröd", så att jag nämner dem här igen kommer säkert inte som en överraskning. De är genier. Jag har hittills lånat deras böcker på biblioteket så länge som det går varje gång, men i veckan kommer jag göra slag i saken och köpa dem.


En tråkig sak med glutenfria bakverk är att de ibland tillåts att vara "tillräckligt OK" och inte så bra som orginalen faktiskt är - för det är jäkla svårt att få något som inte innehåller gluten att uppföra sig som om det gjorde det! Idag gör jag avsteg från min ovan nämnda princip, för det receptet på glutenfria havrekakor som jag bakade till vernissagen i tisdags var precis som vilka havrekakor/flarn som helst - smöriga, knastriga och helt sinnessjukt goda. Det här behöver ingen "nöja sig" med, här blir alla nöjda!

Glutenfria havrekakor, ca 15 st
100 g rumsvarmt smör
90 g ljust muscovadosocker
100 g glutenfria havregryn
50 g glutenfritt havremjöl (bara mixa mera havregryn!)
40 g maizena
1/2 tsk salt
1/2 tsk bakpulver

Sätt ugnen på 200 grader. Rör ihop smör och socker (enklast med elvisp/stavmixer). Blanda ihop resten av ingredienserna och rör sen ner dem i smör- och sockerröran. Skopa upp degen med en större sked, forma till bollar och lägg på en plåt med bakplåtspapper. Tryck till bollarna lite med handen (de kommer flyta ut under gräddningen också). Sätt in i ugnen och baka kakorna 10-12 minuter.




P.S. Förmodligen kriminellt gott till vaniljglass!
D.S.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar