2/03/2015

Kattens Fluffiga Färskostkaka.

Det finns många olika sorters presenter - en de bästa för mig är att få kombinera att klämma ihop många av de jag tycker om i samma rum med och bjuda dem på godsaker som jag pysslat fram i köket. Både roligt under själva pysslandet och vid själva bjudningen - och liiite extra skoj när jag kan utnyttja tillfället till att dessutom testa på nya recept (jag får så ont i magen om jag äter upp alla kakor själv...).


Färskostkaka i den obakade varianten är alltid en vinnare i min bok - både för att det är busenkelt att göra, går att förbereda och är sådär krämigt och fluffigt och alldeles, alldeles... underbart. Strax innan jul sprang Katten Jansson på ett särdeles bra recept (på Willys av alla ställen) och eftersom han är en finsmakare till katt var valet av recept till födelsedagen i januari rätt enkelt. Jag testade också ett recept från Allt om Mat för en färskostkaka med lingon och kardemumma (den röda på bilden), men var inte alls nöjd med det. Jag fyrdubblande mängden kardemumma och ändå smakade den knappt någonting... men den andra färskostkakan var verkligen helt perfekt, både i smak och konsistens. Han har nos för bra godsaker, den där katten!



Kattens Fluffiga Färskostkaka (ursprungsrecept här)
100g pepparkakor
100g digestivekex
100g smör
6 gelatinblad
1 dl socker
400gfärskost
2 dl crème fraiche
3 dl vispgrädde
2 tsk vaniljsocker
4 apelsiner

Smält smör och krossa pepparkakor och digestivekex i en matberedare (i annat fall funkar plastpåse+kavel/mortel). Blanda krossade kakor med smöret. Kläm fast bakplåtspapper i botten på en springform med löstagbar kant och tryck ut kexblandningen. Ställ kallt.

Riv skalet från två av apelsinerna och pressa juicen. Lägg gelatinbladen i blöt ca 5 minuter, värm juicen. plocka upp gelatinbladen ur vattnet och smält i den varma apelsinjuicen. Låt svalna. Vispa grädden.

Blanda färskost med crème fraiche, socker och vaniljsocker. Rör ned juice-och gelatinblandningen och apelsinskal. Vänd till sist ned den vispade grädden. Häll fyllningen över kakbotten. Ställ kallt ca 3 timmar.
Innan servering, skär ut hinnfria klyftor av de två kvarvarande apelsinerna, pynta och bjud till bords!

2 kommentarer:

  1. En finfin färskostkaka. Två tassar upp! Extra smarrigt med salamiskivorna ovanpå. Mums!

    (Och om man inte är förtjust i apelsiner smakar den lika mumsigt även utan)

    SvaraRadera
  2. håller med dig om att den obakade varianten är den bästa! förstår inte grejen med den bakade alls faktiskt... och med pepparkakor i botten kan väl ingenting gå fel?

    SvaraRadera