2/25/2015

Starka korintkakor.




När jag inte ägnar mig åt att stöka omkring i köket så ägnar jag en hel del tid att lyfta en skivstång med ytterligare vikter på - även kallat styrkelyft. Varför? För att jag kan. För att det är ofantligt roligt att överträffa mig själv med jämna mellanrum. För att det ger utmärkt tillfälle att ladda upp med kakhydrater när ens coach kommer ner från Stockholm och ska hålla styrkelyftskurs.


Eftersom det finns något som kallas "fjäska i förskott" (det är något jag lärt mig av att ha två bröder) bestod fikabordet av korintkakor och sockerkaka. Gliringarna om "tantkakor" och "gubbfika" tystnade så gott som omedelbart när kakburken öppnades och efter förvånansvärt kort tid var det som någon hade gått med en dammsugare där kakorna tidigare stod. Underskatta aldrig korintkakor!


Korintkakor, ca 60 st
200 g smör
1,5 dl socker
3,5 dl vetemjöl
2 tsk bakpulver
en påse (75 g) korinter

Sätt ugnen på 175 grader. Rör rumsvarmt smör och socker fluffigt. Blanda vetemjöl och bakpulver. Blanda ner mjölblandning och korinter i sockersmeten. Dela degen i sex lika stora bitar. Rulla varje bit till en längd, dela den i 10 bitar och rulla små bollar. Lägg glest på bakplåtspapper (ca 20 st/plåt) och platta ut varje boll till en tunn kaka. Grädda mitt i ugnen 5-8 minuter.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar