8/24/2015

Bönsallad med färska bönor och tomatvinägrette.

Solen skiner från en klarblå himmel, värmen dallrar över Göteborg och det blåser en ljummen, svalkande vind. Inne på mitt golv på ett täcke ligger jag med datorn på magen och bockar av "olämpligt insjuknad i förkylning" från en inre mental lista. Låter jag ynklig så är det precis vad jag är - det fascinerar mig varje gång en rejäl förkylning slår till hur... jäkla dåligt jag faktiskt mår. 

Det tråkigaste med att vara förkyld är att 1) smaksinnet säger hejdå och 2) aptiten försvinner. Aptiten är lyckligtvis fortfarande kvar och även om det är lockande att gräva ner mig i ett glasspaket, så längtar jag ännu mera efter en stor grön sallad med massa krisp och kras och en vinägrette som smakar mycket. Om jag hade orkat gå till affären (ynk ynk) hade jag köpt flera sorters bönor och trollat fram den här härliga bönsalladen som jag åt förra veckan. Smak, textur och färg - det är sånt som jagar förkylningar på flykten!



Färska bönor i tomatvinägrette med krutonger, 2 portioner
dressing:
1 schalottenlök
1 vitlöksklyfta
1 tsk kapris i lag
1 msk soltorkad tomatcrème
1 msk rödvinsvinäger
2 msk olivolja
1 tsk flytande honung
salt, svartpeppar

bönsallad:
300-400 g färska bönor, jag använde haricot verts, vaxbönor och sockerärtor
en påse (ca 70 g) blandad sallad (mangold, spenat, machésallad)
4-5 skivor vitt torrt bröd
smör

tillbehör:
ex: några skivor rostbiff, krispig tofu, någon god grillad korv, osv

Hacka lök, vitlök och kapris fint. Vispa ihop alla ingredienserna till vinägretten i en bunke.
Ansa bönorna om det behövs, strimla sockerärtorna på längden. Koka haricot verts och vaxbönor mjuka i saltat vatten, ca 8-12 minuter beroende på hur stora de är. Låt sockerärtorna koka med sista minuten för att bara bli lite varma. Under tiden bönorna koka, skär brödet i lite större fyrkanter och stek gyllene i smöret.


Låt bönorna rinna av ordentligt och lägg i bunken med vinägretten. Rör runt så att alla bönor får dressing på sig. Lägg ut salladsbladen på två tallrikar, fördela bönorna över, toppa med vinägretten som blir kvar och de smörstekta krutongerna. Servera med valfritt tillbehör.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar