5/23/2016

Maskrossirap.


Det har varit en jäkla massa stress i mitt liv den senaste månaden, vilket har gått hårt åt kreativiteten. Nu, peppar peppar och allt sånt där, verkar det faktiskt som det ordnar till sig väldigt bra - och med det kommer suget att experimentera och pyssla i köket. Idag kom jag mig äntligen för att plocka 250 maskrosor och sätta igång att laga årets ranson av maskrossirap! Receptet fick jag som inflyttningspresent till min förra lägenhet, våren 2010, av Körsbäret. Det är ett kärt och älskat recept som följt med sen dess!

Maskrossirap, 1-1,5 liter
250 maskrosorblommor
1 apelsin, i klyftor med skalet kvar
1 citron, i klyftor med skalet kvar
1 liter vatten
1 kg socker

Lägg maskrosblommor i en kastrull tillsammans med vatten, klyftade citrusfrukter och koka i 20 minuter. Ställ av kastrullen från plattan, låt svalna och dra över natten. 

Dagen därpå, sila maskrosvattnet och pressa ur blommorna ordentligt. Häll det sedan i en kastrull tillsammans med sockret, rör om ordentligt. Låt sedan sjuda på svag värme i drygt en timme. När sirapen är klar är den klar och gyllene i färgen. Tänk på att den tjockar till sig lite när den svalnat, så bli inte orolig om den verkat för rinnig.

Häll upp på rena flaskor/burkar och låt svalna i rumstemperatur.
Löjligt god till ostbricka, pannkakor, glass och i te.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar