11/18/2010

Godaste röran ever.

Ni vet det där med att en liksom kan fastna för ett livsmedel eller en rätt och sen äta det tills det nästan kommer ur öronen på en? Det är jag de två senaste veckorna.

Libabröd. Libabröd på tvären och längden och uppochner och baklänges och på vilket håll du vill, huvudsakligen som en wrap med grönsaksbiff/falafel, grönsaker och en rejäl vitlökssås (turkisk yoghurt och pressad vitlök). Jag får inte nog!

Föra fredagen däremot, var jag sugen på något som helst skulle involvera kikärtor. Det slutade med att jag gjorde en röra som jag smetade på ett libabröd, hade lite ost på och sen la ett annat libabröd på - swosch ner i en torr stekpanna tills osten smälte (typ quesadillas med andra ord). Röran gjorde jag på en höft och var så god att jag älskade mig själv hela kvällen och igår försökte jag återskapa den. Idag bodde röran i min lunchwrap och jag älskade mig själv igen. :)

Plommonets godaste kikärtsröra
1 burk kikärter
ca 2 msk tahini
ca 2 msk dl mango chutney
2 msk ajvar relish
en rejäl sked zucchini inlagd i olja
sambal oelek efter smak
vitlök efter smak

Ta undan typ 1 dl kikärter. Mixa de resterande kikärtorna med de andra ingredienserna i receptet. Anpassa vitlöks-och starknivån efter egen smak. Blanda i de hela kikärterna i röran för att få lite konsistensbrytning. Servera till exempel som ovan - i en smarrig wrap eller quesadillas. :)

1 kommentar:

  1. låter jättegott :) libabröd är super. köper du eller bakar du eget?

    min kompis är vegan och hon brukar fynda libabröd på willys i gårdssten (5 kr för en förpackning). ett litet tips, för visst är det så att du bor i götet?! :)
    ta hand om dig! kram

    SvaraRadera