11/26/2010

Mintbrownies goda nog för stora kalas!

Imorgon är det stort födelsedagskalas för älskade mamma och pappa som fyller 50 i december. Här kommer ett recept på underbara mintbrownies som kommer serveras som efterrätt imorgon kväll. Vi provbakade receptet två gånger och andra gången blev det jackpott - mintigt, inte för sött och sådär härligt browniekladdiga inuti! (egentligen är receptet inte mitt på riktigt, utan från en bok som heter "Brownies, blondies, kladdkakor" av Linda Collister... men jag har ändrat lite i det, så då blir det liiite mer mitt än hennes.)

Mintbrownies

125 g choklad
100 g smör, tärnat
3 stora ägg
2 1/3 dl strösocker
1 2/3 d vetemjöl
en ask After Eight (annan mintchoklad går säkert också bra. Vi använder nog inte hela asken tror jag.)

ungsform, 20 x 25 cm, klädd med bakplåtspapper

1. Sätt ugnen på 180 grader.
2. Bryt chokladen i bitar och smält den och smöret i ett vattenbad under konstant omrörning. Ställ skålen åt sidan så länge när chokladen och smöret har smält.
3. Knäck äggen i en annan skål och vispa ordentligt. Tillsätt sedan socker och vispa till en tjock, fluffig smet.
4. Vispa ner den smälta chokladblandningen. Sikta över mjöl och kakao och blanda (inte vispa) ner det väl.
5. Häll över hälften av smeten i den bakplåtspappersklädda formen. Lägg sedan After Eight över smeten i formen. Häll över resten av smeten och släta till ytan.
6. Grädda kakan i 20 minuter. När den kommer ut, lägg ytterligare en After Eight på varje tänkt "bit" av kakan, så att varje kakbit får en After Eight.
7. Låt kakan svalna och servera med vispad grädde och gärna lite hallon som dekoration.

2 kommentarer:

  1. Här är dom ju! :-D Hoppas festen var kul! Trevlig helg mitt favoritplommon!

    SvaraRadera
  2. Ja, festen var helt otrolig! Ingen kommer vilja fylla 50 år efter mina föräldrar. ;) Jätteglad att jag fick vara med i chokladkalendern, tack! =D

    SvaraRadera