6/16/2011

Midsommar-knäcke!

Nu i snart midsommar-tider, vill jag återigen passa på att slå ett slag för mitt älskade knäckebrödrecept. Ursprungligen kommer det från en Buffétidning för många herrans år sedan, och har sedan dess genomgått så många ändringar och tillpiffningar att det förmodligen hade blivit schizofrent med minst 15 personligheter om det hade varit en människa.

Jag har bytt ut grahamsmjölet mot annat mjöl, till och med kikärtsmjöl.
Jag har bytt ut 3 dl av mjölet mot mixade nötter&frön när det efterfrågades LCHF-anpassning.
Jag har haft olika frötoppningar.
Jag har haft olika kryddtoppningar.
Jag har kalljäst degen.
Jag har jäst degen som vanligt.
Jag har glömt degen framme och den fick jäsa lite som den ville.
Jag har bakat ut degen suuupertunt.
Jag har bakat ut degen lite småtjockt.
Alltså - det här är mitt mest idiotsäkra recept någonsin. Det enda som den faktiskt inte tål är att vara inne i ugnen för länge. Bränt knäckebröd är verkligen inte gott. Sen är det som nämnt tidigare något beroendeframkallande - om ni tycker det är bra eller dåligt låter jag er avgöra själva. ;)

Här under kommer basreceptet. Himmelskt gott utan smör, med smör eller med smör och ost. Eller bara ost för den delen. På morgonen, på kvällen, till 11-fikat, till midsommarsillen eller klockan 2 mitt i natten när en blir sugen på nåt. Baka det som receptet säger eller mixtra hejvilt med det - men baka det!

Plommonets knäckebröd (basrecept)
25 g jäst
2,5 dl vatten
1 tsk honung/socker
4 dl grahamsmjöl
3-4 dl vetemjöl
1 dl solrosfrön
1/2 dl sesamfrön
vatten
flingsalt

Rör ut jästen i vattnet. Ha i honungen och grahamsmjölet, arbeta sedan undan för undan in vetemjölet i degen. Den ska släppa från kanterna utan problem när det är lagom mycket mjöl. Täck över den och låt den jäsa i 45-60 min. Rosta sesamfrön och solrosfrön i en torr stekpanna. Sätt ugnen på 175 grader. Dela sedan degen i fyra delar och kavla ut varje del så tunt du kan på ett bakplåtspapper, annars är det stor risk att degen går sönder när man flyttar den från bakbordet till plåten. Nagga degen med en gaffel, pensla med vatten, strö över frön och flingsalt och kavla in fröna i degen. Grädda i mitten av ugnen 17-20 minuter. Håll koll på bröden sista minutrarna, det spelar stor roll hur tunt du kavlat ut degen!

Hemligheten bakom att få degen sådär krispigt tunn är tålamod, att vrida på bakplåtpappret 90 grader med jämna mellanrum OCH, om du har är det faktiskt superbra att kavla med en barnkavel. Börja med en stor kavel och kavla ut degen tills den är ungefär lika stor som en tallrik. Flytta den till bakplåtspappret och kavla utåt hörnen med en liten barnkavel. Tips från coachen. ;)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar