1/06/2014

Bästa flufftårtan någonsin!


Kommer ni ihåg den där fantastiska underbara marängtårtan som jag ojade mig om i midsomras och dessutom lovade att fixa recept på snart? Jag kan väl inte precis påstå att jag lyckades med "snart", men receptet, det har jag både skaffat och provbakat och provätit. Igår var det födelsedagsfika hemma i Plommonköket och vad passar väl då bättre att bjuda på än världens bästa flufftårta med sommarens sista vinbär? 

Världens bästa flufftårta
(ska du göra en långpannestor tårta behöver du göra två bottnar)
4 äggvitor
3 dl socker
3 dl Rice Krispies

citronfyllning:
4 äggulor
1 dl kaffegrädde
1 dl socker
1 msk maizena
rivet skal av 1 citron
2 msk citronjuice
100 g smör

pynt:
2-3 dl vispad grädde
frukt eller bär av syrlig karaktär, typ vinbär, krusbär, hallon, jordgubbar

Sätt ugnen på 125 grader. Vispa äggvitor och socker blankt och fluffigt, ca 10 minuter. Blanda i Rice Krispies och bred ut smeten på en bakplåtspappersklädd plåt. Grädda i mitten av ugnen en timme. Slå sedan av ugnen och låt stå inne ytterligare en kvart. Ta ut och låt svalna.

Till citronfyllningen, blanda alla ingredienserna utom smöret i en kastrull. Värm försiktigt under vispning tills den sjuder och krämen tjocknat. Den ska inte koka, då blir den klumpig och tråkig. Låt krämen svalna.

Dela marängbottnen på mitten. Bred rejält med citronkräm på den ena delen. Lägg på den andra, bred grädde på den och pynta med bär/frukt. Varsågoda, nu är det tårta!

Har ni förresten sett vad jag fick i present? 
Nu blir det experimentkök och glassfabrik hela året!

2 kommentarer:

  1. Åh, friendly bread har jag tänkt köpa bra länge nu, men inte kommit mig för, är den bra? Värd pengarna? :)

    Önskar dig ett fint år 2014.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag kan inte uttala mig och recepten än, har varken hunnit skaffa mjöler eller baka nåt än, men du kan lita på att det kommer dyka upp på bloggen när det händer. Efter att bara ha bläddrat igenom den tycker jag den verkar mycket prisvärd och är dessutom väldigt välgjord och vacker. Jag är redan överförtjust i den!

      Tack detsamma! :)

      Radera