1/29/2014

Välkommen till experimentköket!

Det där nyårslöftet om att bli bättre på att provlaga recept? 
Det går jättebra! Lustigt nog är det hela anledningen till att det går långt mellan blogginläggen här - för det där med "provlagning", det innebär ju att jag har någon slags utgångpunkt och sen eventuellt troligtvis behöver vrida lite på receptet en-två-X antal gånger innan det faktiskt blir som jag tänkte mig.

Såhär ser det ut på mina ytor mest i hela köket. Det ligger handskrivna lappar med slarviga anteckningar, pilar, streck och utropstecken lite överallt. Det är ruskigt kul, det säger jag er, men de recepten som är inne i experimentköket just nu... ja, de är inte riktigt framme vid att få vistas ute i bloggljuset än!

 I mellandagarna hade jag förmånen att få anteckna ner receptet på världens bästa bigos (polsk surkålsgryta). Första provlagningen blev bra, men lite för salt. Andra provlagningen skippade jag saltet, la till katrinplommon och bytte korvsort och den blev ännu lite bättre. Förhoppningsvis blir tredje provlagningen den ultimata versionen - byte av korvsort igen och kaaanske lite mer surkål. Har ni prövat bigos alls förresten? Om inte, så gör det nu nu nu - det är verkligen tallrik full av mysmat!


 När jag fyllde år var det Någon som slog huvudet direkt på spiken och köpte Kokböckerna Jag Inte Visste Jag Önskade Mig. Glassboken har jag inte startat på än, men i fredags hittade jag durramjöl och både lördag och söndag har jag gett mig på att försöka göra glutenfria tekakor (med utgångspunkt i baguettereceptet från Friendly Bread). Det är svårt! 

Första försöker blev degen en smet, bröden flöt ut under jäsningen och blev väldigt platta och lite för osalta, men i övrigt goda. Andra försöket inspirerades av tips från författaren, där jag förlängde jästiden i bunken från 30 min till 1,5 timme och ökade på saltmängden med 0,5 tsk. Som ni ser på bilderna, bättre, men inte helt bra (utom de småknattarna till bröd som jag gräddade i muffinsformar). Till nästa provbak ska jag behålla första långa jästiden, men strunta i att jäsa bröden på plåten eftersom de inte reser sig utan bara flyter ut.

Och så var det nyårslöftet med att äta mer fisk - det går u-t-m-ä-r-k-t faktiskt! Hittills har det mest varit varmrökt eller stekt lax på tallriken, men idag testlagade jag sejbullar med bacon. Det finns definitivt potential där, men jag borde anat oråd redan när jag läste ingredienslistan. Ett halvt paket bacon?! Sen när är det någonsin tillräckligt med ett HALVT packet bacon? Jag trodde dessutom att koriander skulle piffa till det hela lite grann, men i efterhand kan jag konstatera att det nog stod "persilja" av en anledning. 

Återkommer med recepten när det blivit mer ordning i ingredienslistorna här!

2 kommentarer:

  1. Haha, nä när det gäller bacon kan det ju nästan inte bli för mycket! Jag ser fram emot receptet när du optimerat det;) Om du vill ha fler boktips på Glutenfritt bröd är boken Nytt bröd kanonbra med en massa naturligt glutenfria mjölsorter och enkla och pålitliga recept.

    Vi ses på onsdag, yay!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag kikade i "Nytt bröd" förra gången jag var i en bokhandel och den såg helt ljuvlig ut - jag ska baka mig igenom den jag har nu innan jag får köpa den. Kanske biblioteket har den inne? Måste kolla, tack för tipset!

      Det gör vi, ska bli så roligt! :)

      Radera