1/12/2014

Yoghurtsås och nyårslöften.

Ett av mina nyårslöften är att bli bättre på att provlaga recept som jag är nyfiken på (någon som minns den tunisiska korvgrytan som tog typ 4 antal månader på sig att se dagens ljus i mitt kök?) Tyvärr rimmar 6 dagars arbetsvecka illa med både tid och energi. Hur mycket matlagningslust jag än har, blir vägen till affären väldigt långt - och om man jämför med hur kort väg det är till sängen, så kan ni ju gissa vart jag hamnar någonstans!

Ett annat nyårslöfte är att äta mer fisk - helt enkelt för att varje gång jag äter fisk tänker jag "Jag älskar fisk, varför äter jag inte mer fisk?!". Två kvällar på raken har jag gjort det enklaste möjliga: varmrökt lax, lite grönsaker och en snabb kall sås på vad-som-nu-finns-i-kylskåpet. Det visade sig att det som fanns i kylskåpet blev så gott ihop att jag vill dela med mig av det - så blev det något nytt lagat den här veckan ändå! Nästa vecka ser jag fram emot mer ledig, mer energi och mer matlagning!

Yoghurtsås med sweet chili och (alg)rom, 1 person

Rör ihop följande: 
1 msk majonäs
2 msk tjockyoghurt
1 msk sweet chilisås
1 msk tångcaviar/vanlig fiskrom
svartpeppar

5 kommentarer:

  1. Känner igen det där, även om jag bara har typ 20 meter till affären... Men passar på att laga mycket mat när jag har tid! Frysen börjar fyllas på vilket känns bra.
    Varmrökt lax var inte igår - jäklar vad gott det är! Jag som faktiskt är rätt bra på att äta fisk hade helt glömt bort att varmrökt lax finns...
    Ses snart!?

    SvaraRadera
  2. Jag borde också bli bättre på att prova recept som jag har i måste-prova-mappen, helt klart. Vi måste ses snart! Är hemma nästa onsdag igen, vi kan väl styra upp något? Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det känns som det är en av de där eviga löftena som man ger sig själv! Det går lite uppåner med det, men det har ju mycket med tillgången på tid att göra tycker jag! Jajaja! Det kan du ge dig på att vi ska göra! Kram! :)

      Radera
  3. Alltså, hurra för fisklöftet. Och ja, varmrökt lax ÄR det godaste som finns. Vi brukar varva dom här såserna till: http://www.pickipicki.se/2012/07/ortaioli-och-kall-pepparrotssas/

    SvaraRadera
  4. Det går dessutom riktigt bra att hålla det, jag är himla nöjd! Tror dessutom jag kommer att bli än mer nöjd när jag testat de där såserna - åh, pepparrot!

    SvaraRadera