1/27/2014

Hurra för tårtkalas!

Ett visst Körsbär fyllde år härom veckan och till mig kom en finfin inbjudan till tårtkalas. Med tanke på att jag tidigare orerat om viktigheten med födelsedagstårta, så var jag inte särskilt nödbedd. Till en av sina bästa vänner räcker det minsann inte med vilket tårtrecept som helst, nej, jag plockade fram ett av de bästa jag har - receptet på den första färskostkakan jag åt, givetvis signerat mormor. Dundersuccé första gången jag åt den, dundersuccé på tårtkalaset. Hurra för Körsbäret och hurra för tårtkalas!


Citronfärskostkaka med passionsfruktspynt
Botten:
150 g digestivekex (10 st)
1/2 dl rostade pumpakärnor
50 g smör

Fyllning:
4 gelatinblad
2 ägg
400 g färskost
2 dl crème fraiche
1,5 dl socker
1 tsk vaniljsocker
rivet skal+saften av 1,5 citron

Pynt:
1 gelatinblad
2 msk socker
4 msk vatten
2 passionsfrukter

Rosta pumpafröna i torr stekpanna och sedan ner med dem och alla kexen i en matberedare, mixa till fint smul. Smält smöret och blanda med smulet, tryck ut det i botten på en rund form med löstagbara kanter och ställ in i kylen under tiden du gör fyllningen.

Riv skalet av citronerna och pressa ut saften. Lägg gelatinbladen i blöt i kallt vatten. Dela äggen i gulor och vitor. Blanda äggulor, färskost, crème fraiche, socker, vaniljsocker och citronskalet till en slät smet. Vispa äggvitorna till hårt skum i en separat bunke och vänd ner i smeten. Värm citronsaften i en kastrull och ta av från värmen. Krama försiktigt ur gelatinbladen och låt dem smälta ner i den varma citronsaften. Häll sen saften i smeten under omrörning. Häll färskostsmeten i formen och släta till ytan. Täck över och låt stå i kylen i minst en timme.

Blötlägg gelatinbladet i vatten. Hetta upp vatten och socker i en kastrull och ta av från värmen. Smält ner gelatinbladet i sockerlösningen. Skrapa ner innehåller i passionsfrukterna i kastrullen och låt den svalna. När pyntet har svalnat och färskostkakan har stått inne i kylen sin tid, brer du ut den över kakan, täcker över och ställer in i kylen i minst en timme igen.

2 kommentarer: