6/08/2010

Rödbetsbiffsexperimentet.

Inför en familjemiddag gjorde jag mina andra veganska biffar i världshistorien! Efter lite tips från Lotta på Loveggie så bestämde jag mig för att satsa på rödbetsbiffar och kikade på Vegania för inspiration. Jag har tyvärr inget riktigt recept att ge er, eftersom det var experimentstuga i köket.

Jag vet i alla fall att jag rev rödbetor och sen (av någon anledning som var smart just då) körde det i mixern med lite andra ingredienser så att det blev som ett smul... sen försökte jag mig på att steka biffar av det. Mamma kikade upp bakom min axel: "Steker du... rödbets...färs?" och det enda jag kunde göra var att flina. Mitt räddningsförsök bestod av att riva ner en potatis i smulet, och det funkade faktiskt riktigt bra! Nu i efterhand inser jag att biffarna hade hållt ihop mycket bättre om det hade varit bara riv och inte smul. I slutändan kryddade jag dem med timjan och pimpade med lite sesam- och solrosfrön.

Trots smul och experiment smakade de jättegott på familjemiddagen! Eftersom jag frös in de som blev över, smakade de fortfarande jättegott till lunch idag som salladsburgare, med gurka, senap, hummus, gräslök och avokado på. :)

2 kommentarer:

  1. du kan få ett bättre rödbetsbiffsrecept av mig gullet <3

    SvaraRadera
  2. Jag vill jättegärna ha rödbetsbiffsrecept av dig! <3

    SvaraRadera