9/13/2010

Liv i luckan - pimpat potatismos!

Jodå, det är fortfarande liv i luckan här! :)

För några dagar sen stötte jag på ett potatis-bönmos på en av mina favoritbloggar Oh She Glows. Det såg inte så mycket ut för världen, men lockade väldigt mycket med sin enkelhet. Idag, mellan två dansklasser, motstod jag lusten att strunta i allt vad matlagning hette och äta müsli, och det blev kanongott! Jag har en idé om att det är ÄNNU godare blandat med hummus...

Potatismos med vita bönor och vitlök
  • 8 ganska små potatisar (Bondens marknad!)
  • 4 dl kokade vita bönor (skölj dem om du använder burkbönor)
  • 2 msk smör/margarin
  • 2 msk sojamjölk (eller annan mjölk)
  • 3 vitlöksklyftor
  • 1 tsk salt
  • 1 tsk paprikapulver
  • svartpeppar efter smak
Skrubba potatisarna, skär dem i mindre bitar och koka dem mjuka. Under tiden skalar du vitlöken och kör den finhackad i en matberedare. Häv i bönorna, paprikapulver och salt och kör till ett mos. Eventuellt kan du behöva ha i lite vatten för att få rätt konsistens. Smaka av och krydda eventuellt lite mer. När potatisen är färdigkokt, häll av vattnet. Lägg i smör och mjölk och mosa med potatisstöt. Överväg om du får plats med bönmoset i kastrullen, annars - lägg potatisen i ett större kärl och tillsätt bönmoset. Blanda ordentligt och smaka av om det behövs mer krydda.

Jag serverade mitt mos med morotsstavar och knäckebröd att skyffla upp moset med - förmodligen är det bara godare ju mer grönsaker man har. Jag tänker "Röd paprika också". Nammi nam. :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar