9/14/2010

Receptprovning - sötpotatisburgare!

Ett recept jag haft ögonen på ett tag nu (närmre bestämt mer än en månad nu) är Genas sötpotatisburgare. Jag har till och med haft sötpotatis i kylen en längre tid (hur lång tid ska vi inte gå in på...) och efter förra lördagen, även kikärtsmjöl hemma, utan att kunna ta mig tid att göra dem... eller orka göra dem när jag väl hade tid.

Men today is the day när jag tog receptet i kragen och just did it!

Här är receptet från Gena, som jag inte följde till punkt och pricka:

Sötpotatisburgare
2 små sötpotatisar
0,8 dl kikärtsmjöl
2 rågade matskedar linfrömjöl
1/4 tsk salt
1 tsk spiskummin
1 msk dijonsenap
0,6 dl färsk persilja/ 1 msk torkad persilja
en puff svartpeppar

Ugnsbaka eller ångkoka sötpotatisen tills den är mjuk. Ta bort skalet och lägg "köttet" i en matberedare med skärbladet i. Lägg resten av ingredienserna i matberedaren och kör till en smooth mix. Du kommer behöva stanna maskinen och skrapa ner från sidorna. Det var här recepten började skilja sig åt. Gena behövde vatten för att få sin deg att gå ihop - jag behövde mer mjöl för att min deg var för vattnig. Alltså - jag hade i ytterligare 2-3 msk kikärtsmjöl och dessutom 1 dl kikärter. Efter det var mixen fortfarande ganska blöt, men jag vågade inte ha i mer mjöl, så jag skedade upp smeten på en plåt och formade till den med blöta händer. Sen skjuts in i ugnen på 200 grader i ca 35 minuter.

Efter det såg de ut såhär:

...det vill säga riktigt lovande! :)
Jag har ingen aning om hur de smakar, men jag lovar att återkomma med smakrecension imorgon! De luktar åtminstone jättegott! :)

1 kommentar:

  1. Ah, måste testas. Älskar veggiebiffar av olika slag. Läste ditt inlägg om nypon...ja, det är skitjobbigt att rensa dem. Men ska nog plocka lite till och torka som du gjort.

    SvaraRadera