2/03/2011

Indisk toppenlunch på Maharani.

Igår åt jag lunch med mamma ute. Kvällen innan satt vi och botaniserade bland restaurangers hemsidor för att hitta ett riktigt top-notch-ställe... och när mamma för andra gången hade rabblat upp hela menyn på stället (så att jag började dreggla och datorn nästan fick fuktskador) för att sedan konstatera: "...men de har visst inte lunchöppet." så blev jag lite frustrerad och hon fick börja läsa öppettiderna först.

Vi hamnade på Maharani, ett ställe som fått toppbetyg i Krubbkollen och var mycket förväntansfulla när vi kom dit. Vilken jackpot! Mysig inredning i trä, gult och rött, kuddar för ryggen i soffan och jag hann bara komma innanför dörren innan jag fick hjälp och ett bord (trots att det var mycket folk i lokalen). Servicen var snabb, trevlig och vår servitör verkade inte det minsta irriterad av att mamma var sen och jag satt och läste i 20 minuter - han bara kollade med mig en gång hur det gick och dök sedan upp igen när mamma kommit. Väldigt avstressande. :)

Och maten då, undrar ni? Mamma tog tandoorikyckling, jag tog en tallrik med tre vegetariska smårätter (innan det hade vi blivit serverade en liten skål med morotssallad i en dressing som var så god att man ville dricka den), naanbröd och ris. Riset var gult med (senaps?)frön i och både smakade luktade ljuvligt och naanbrödet var blåsigt, varmt och hade den där perfekta kombinationen mellan segt och krispigt. Både mamma och jag ville spontant sjunga lite lovsånger till kocken när vi smakade på våra huvudrätter - det var så precis på pricken rätt. Varmt, kryddigt och alldeles alldeles underbart. Jag skrapade rent alla mina små skålar och mamma fick en gräddig tomatsås vid sidan av som hon åt med sked i slutet. Och portionerna var alldeles lagom, om än något mycket ris - men det serverades i en skål för sig, så det var lätt att ta så mycket man behagade.

Notan gick man fram och betalade vid disken - inget onödigt väntande på notan vid bordet, vilket i alla fall jag tycker är skönt. När vi alldeles stjärnögda knallade därifrån hade Maharani sällat sig till topplistan med indisk mat i Göteborg, i gott sällskap av Redford Indian Tandoori och Tre Indier.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar