3/01/2013

Ingen diskriminering här inte!

Jag var snudd på att diskriminera den här maträtten för att fotot inte blev så bra som jag ville. Jag hade lite mycket i farten och den kom ut ur ugnen och jag tog en bild i förbifarten och så var det inte så mycket mer med det.

MEN, sen åt jag den till lunch en... två... tre gånger den här veckan och konstaterar att den förtjänar så mycket mer än att bara vara ett halvtaskigt foto i mitt mobilgalleri. Döm den inte efter utseendet och ge den en chans, OK?

Tonfisk - och broccoligratäng, 4-6 portioner
2 burkar tonfisk
1 lök
2 vitlöksklyftor
500 g broccoli
150 g fetaost
3 ägg
1 dl crème fraiche
2 dl grädde
2 dl riven ost
1 msk olivolja
salt&peppar

Hacka löken och vitlöken i lagom stora bitar (enligt dig. Enligt mig är "lagom stora bitar" ganska stort.) Fräs löken i olivoljan tills den blivit lite mjuk. Skär broccolin i mindre bitar och häll vattnet av tonfisken. Rör ihop allt utom fetaosten och häll i en smord (eller bakplåtspapprad) ungssäker form. Smula över fetaosten och grädda i 30-40 minuter på 225 grader.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar