3/17/2013

Nu ska vi prata om något viktigt!

I min matvärld så har chokladkakor och brownies en alldeles egen plats och jag har en tämligen bestämd uppfattning om hur såna bör bara: mäktiga, tunga och gooey (nej, jag försöker inte vara internationellt. Har däremot fortfarande inte hittat något bra svenskt ord för att beskriva den konsistensen - det närmaste jag kommer är typ underbakad eller kompakt. Ni hör ju, det säger inte ALLS vad det egentligen handlar om!)

När jag gjorde brownieglass för ett tag sen, provade jag ett recept på brownies som jag följde till punkt och pricka. På riktigt. Jag vägde ingredienserna, vispade saker för sig, hällde ner de uppfluffade äggen lite grann i taget, siktade ner mjölet och kakaon och var allmänt jätterigid - till skillnad från mitt vanliga tillvägagångssätt som är av häva-ner-allting-samtidigt-det-blir-säkert-bra-det-här!-varianten. Ni kan tro så mycket jag svor när browniesarna kom ut ur ugnen, inte mycket, men liiite för torra. Bitterheten var total

Såhär ska det se ut!

Sen gjorde jag det jag borde ha gjort från början - jag frågade en bekant om ett välbeprövat recept. Ja, det är onödigt att uppfinna hjulet, eller gooey chokladkakor också för den delen, när det redan finns andra som har ett alldeles ypperligt recept på det. Nu behöver jag aldrig mer misslyckas.  
Tack Jaz!

Jaz fantastiska chokladkaka
Botten:
300 g smör
4,5 dl socker
3 ägg
1,5 dl kakao
3 dl mjöl
2 msk vaniljsocker
1,5 tsk bakpulver
ströbröd/kokosflingor

Smält smör i kastrullen. Rör försiktigt ner allt i kastrullen och blanda väl. Smörj en form och bröa med kokosflingor eller ströbröd. Grädda kakan på 175 grader i ca 15-20 min.

Glasyr:
2 dl vispgrädde
2 msk sirap
100 g choklad
1 dl socker
100 g smör

Koka upp alla ingredienserna under omrörning och låt sedan sjuda försiktigt i 15 min. När kakan är ute ur ugnen och har svalnat helt, pynta kakan genom att hälla glasyren över den. Kakan behöver stå och gotta till sig i minst 4 timmar, men mår allra bäst av att få all uppmärksamhet dagen efter! 



Brownieglassen? 
Det är en helt annan historia!

4 kommentarer:

  1. Men glassen! Jag vill höra glasshistorien! Kan tänka mig att den är alldeles, alldeles fantastisk?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Glasshistorien kommer i veckan, jag lovar! Den hade nog blivit än mer fantastisk med lite degigare brownies, men om det hade sålts glass som botemedel mot PMS, så hade det varit den brownieglassen! :)

      Radera
  2. Hej!

    Vilken härlig blogg du har! Jag jobbar för sajten Hittarecept.se och såg att du har goda recept på din blogg och tänkte tipsa om vår sajt. Vi är en sökmotor för recept med innehåll från svenska bloggar och sajter. Kika gärna runt på sajten www.hittarecept.se och kolla även in Matbloggstoppen: http://www.hittarecept.se/matbloggstoppen

    Vill du vara med och få dina recept indexerade på sajten så behöver du bara registrera dig på http://www.hittarecept.se/ga-med-i-matbloggstoppen

    Förhoppningsvis kan just din blogg ligga etta på Matbloggstoppen!

    Med vänliga hälsningar,

    Emilie
    Hittarecept.se

    SvaraRadera
  3. Hej! Mitt namn är Lina Claesson och jag pluggar Restaurangmanagerprogrammet på Göteborgs Universitet. Jag och en klasskompis är i uppstarten att börja skriva på vår kanditatuppsats. Vi har tänkt skriva om hur personers matintresse tar sig uttryck i sociala medier och vilka olika faktorer som ligger bakom fenomenet. Vi har kollat runt lite på diverse matbloggar och fann då din som vi tyckte såg väldigt fin och intressant ut.

    Jag vill fråga dig om du har lust att ställa upp på en fokusgruppsintervju tillsammans med tre till fyra andra personer med liknande intressen som du har. En fokusgruppsintervju går ut på att man sitter och samtalar kring ett ämne, vi är ute efter just dina åsikter kring mat, identitet och sociala medier. Intervjun kommer att äga rum den 10:e april kl 17.30 i något utav Pedagogen husen vid Grönsakstorget och den kommer att ta 1-1.5 timmar.

    Vi bjuder självklart på fika och kaffe.

    Det vore jättekul om just du ville vara med för att jag tror att du skulle kunna bidra med mycket intressanta inlägg och åsikter.

    Hälsningar Lina Claesson

    Min mailadress är llinaclaesson@gmail.com

    SvaraRadera