4/02/2013

Okynnesmatlagning.


Igår var jag ledig. Sådär ledig-ledig så jag bara skrotade runt i mjukisbyxor och gjorde ingenting. Sen började jag läsa bloggar och konstaterade att det är ganska enkelt att fylla upp lagret med "recept-jag-måste-laga" och desto svårare att faktiskt få både tid att laga dem och rum i magen att äta dem.

Så, om jag faktiskt behövde laga kycklinggryta? Nej.
Om jag verkligen ville laga kycklinggrytan jag gjorde igår?
Ja, NU börjar vi komma någonstans! :)


Kycklinggryta med anjovis, tomat och paprika
1 kg kycklingklubbor
2 stora röda paprikor
2 små rödlökar
1 gul lök
7 vitlöksklyftor
8 ansjovisfiléer (på burk)
2 msk rökt paprikapulver
1-2 tsk sambal oelek
4 dl vatten
2 burkar körsbärstomater med spad
2 tsk salt
1 tsk svartpeppar
olivolja
färsk persilja

Dela kycklingen i lårdel och klubba. Hacka paprikan och alla sorters lök grovt. Hacka anjovisen fint.
Bryn kycklingdelarna i olja. Lägg åt sidan.

Fräs alla sorters lök mjukt i olivolja. ha i paprika, kyckling, anjovis, paprikapulver, sambal och fräs några minuter till. Slå på vatten och tomater, ha i salt&peppar. Sjud grytan utan lock i ca 45 minuter.
Ta upp kycklingen och grovmixa såsen. Lägg tillbaka och strö över persiljan som pynt innan servering!

2 kommentarer:

  1. Nom nom! Ja, du, okynnesmatlagning och okynnesbakning- jag ägnar alldeles för mycket tid på det, men kul är det!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Väldigt mycket nom nom! Jag var väldigt skeptisk till att ha f-i-s-k i en kycklinggryta, men det funkade ju finemang! Haha, det roliga är att slitas mellan att vilja bo i ett enpersons- eller flerpersonshushåll. Å ena sidan blir det ju mer till en själv om man är en, å andra sidan kan man laga ännu mera mat/baka om det är någon som hjälper till att äta upp allt. Ack, dessa huvudbry! ;P

      Radera