5/16/2014

Det kanske bara är jag som har fel inställning...

...men det känns som att det generellt är liiite svårare att sälja in recept med lever i än andra recept. En av anlednningarna kan absolut vara att lever är ett otroligt otacksamt livsmedel att fota. Det är en rödbrun klump som efter tillagning blir en brun klump istället. Det spelar liksom ingen roll hur gott det faktiskt blir, för det som syns på bilden ser sällan ut att vara det kulinariska mästerverk som det faktiskt blev.


Alltså - här kommer ett löjligt gott recept på lever. Det är kryddigt och krispigt och syrligt och du får tillfälle att äta upp nästan en kruka persilja i samma veva. Nu glömmer vi alla tråkiga upplever-ser (hähä) från någon tråkig skolmatsal och börjar om från början igen!

Kryddig kycklinglever med citron och persilja
ca 400 g kycklinglever (färsk eller fryst&tinad)
ca 1,5 dl kokosmjöl
1-1,5 tsk paprikapulver
1 tsk vitlökspulver
1 tsk spiskummin
3/4 tsk salt
1/2 tsk grovmalen svartpeppar
1/4 tsk nejlika
smör/olja att steka

till servering: 
massor av färsk persilja och/eller koriander
citronklyftor

Dela levern i lagom stora bitar (en gång på hälften passade för mig) torka hyfsad torr med papper/handduk. Blanda kokosmjölet och kryddorna i en plastpåse, lägg i levern och skaka försiktigt så att mjölblandningen fäster överallt. Hetta upp en stekpanna med smör/olja och stek levern på medelhög temperatur (3:e och 4:e hacket av 6 för mig), ca 3-5 minuter på varje sida. Lägg upp på tallrik, klipp över drösvis med persilja och kläm över en rejäl skvätt citronjuice. Jag hade smörstekt färsk vitkål med gräslök till, vilket passande väldigt bra. Yum!


3 kommentarer:

  1. Jag gillar lever! Maken gör det inte, så därför har jag inte lagat det på många år, men nu blev jag inspirerad och ska göra ett försök till.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Mina föräldrar marknadsförde lever som "en annan typ av fläskkotlett" när jag var liten (jag&bröderna älskade fläskkotlett!), så jag har varit helsåld sen jag var liten. Ja, testa det och se vad du tycker! Maken kan äta rester. ;)

      Radera
    2. "En annan typ av fläskkotlett" haha! Världsklass! Det handlar bara om god marknadsföring! Maken får smaka lite och inte prata illa om maten inför barnen och sen smygäta rester :)

      Radera