5/21/2014

På Internet finns många olika delar av en gris.

Det här med att lite slumpvis klicka sig runt på internätet leder till många olika saker - ofta förekommande är att jag lägger till (alldeles för) många nya recept-att-prova till Pinterest, att jag med jämna mellanrum håller på att börja dregla på tangentbordet och en chockartad insikt om hur fort tiden kan gå. Nu senast ledde den också till att jag lärde mig lite nya ord - styckningsdelen att använda i det här receptet på långkokad gris med grapefruktmarinad var "pork shoulder roast", som jag efter en stunds googlande kom fram till var "bogbladsstek" på svenska.

En "bogbladsstek" hittar man oftast inte i en vanliga mataffär, så jag passade på att fråga efter den under fredagens besök till Gödebergs gårdsbutik. Det visade sig att inte heller personen som hjälpte mig (som var inne på sin tredje dag på jobbet) hade en aning om vilken del det var. "Äh, men det är bra att få alla konstiga frågor nu i början. Vänta lite, jag ska bara gå och fråga våran slaktare!" sa hon glatt och gick och hämtade en man med blodigt förkläde som upplyste mig om att en "bogbladsstek" är bogen+lite annat (steken) och med benet fortfarande kvar... men nån sån hade de inte. Ingen bog heller. "OK, kan jag få en liknande styckningsdel då?" frågade jag och fick 1,3 kg ytterlår att leka med.

Så, nu har ni lärt er om en ny del kött och fått tre förslag på vad man kan använda till det här receptet - bogbladsstek eller inte, så blev det ruskigt gott! Två saker bara innan ni springer iväg till närmsta saluhall:
1) du vill verkligen, verkligen ha avokado och picklad rödlök till den här grisen. Smakkombinationen är fantastisk!
2) det är så otroligt jättevärt att vänta på att buljongen ska reducera, så du kan ösa den på grisen när du ska äta.

Det var allt. Iväg med er nu!

Citrusgris med picklad rödlök och avokado
(OBS! I originalreceptet används en slowcooker. Jag har ingen sån, så jag använde gjutjänsgryta. Har du en sån och vill använda, kolla in länken!)

drygt 1 kg bogbladsstek/bog/ytterlår
2,5 dl färskpressad grapefruktjuice (2 mindre grapefrukter)
10 vitlöksklyftor
2 tsk paprikapulver
2 tsk gurkmeja
2 tsk salt
1 tsk oregano
1 tsk kanel
1tsk svartpeppar
1/2 tsk spiskummin
2,5 dl vatten
pynt:
skivad avokado
färsk koriander 
romansallad 

Putsa köttet om det behövs och skär i lite större bitar (ca 3x3 cm).
Gör marinaden genom att mixa (stavmixer, matberedare, mixer) grapefuktjuice, vitlöksklyftor och alla kryddor till en slät sås. Lägg köttet i en plastpåse/bunke och häll över marinaden. Lägg i kylskåpet så den får gotta till sig en stund (minst 2 timmar men gärna över natten).

Sätt ugnen på 100 grader.
Häll ut köttet och marinaden i en gjutjärnsgryta. Fyll på med extra 2,5 dl vatten. Sätt in i ugnen och tillaga i 6-8 timmar. Under tiden kan du roa dig med att pickla rödlök (Picki har en snabbvariant på syltad rödlök som är minst lika god.). Ta ut grytan och plocka försiktig upp köttbitarna, håll varma. Reducera marinadbuljongen tills den fått en bra smak (till drygt 2/3 eller hälften). 
Servera gärna som tacos, med skivad avokado, rödlök, den reducerade buljongen och färsk koriander. Använd romansalladsbladen att göra små wraps av.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar