5/18/2014

Karibiskt i #experimentköket!

Om man bjuder över en vän på middag med frågan: "Är du sugen på något speciellt?" och personen svarar: "Något kryddigt! Karibiskt kanske?" då vet man precis vart man ska leta recept för en middag som kommer kunna stavas s-u-c-c-é efteråt. Om du av något outgrundlig anledning missat Moman och vad hon trollar fram i sitt Momas Kitchen, ja, då kan jag berätta för dig att du har en hel del matlagning att göra framöver! Det första jag provlagade därifrån var Tobagokycklingen (som var så himla god att jag spontant friade på Twitter efteråt) och sen blev jag utmanad  med en soppa som jag åt fyra dagar på raken och så mycket mer krävdes det inte för att göra mig till ett hängivet fan!




Menyn som två hungriga lagade till sig bestod av kycklinglårfilé marinerad i karibisk jerk-marinad plus majskolvar på karibiskt vis, kokta i kokosmjölk med bland annat vitlök, koriander och chili. Sen åt vi, med såna där fåniga flin i ansiktet som man bara kan få när man äter något som är riktigt, riktigt gott, samtidigt som vi funderade på HUR dyrt det egentligen är att åka till Tobago och om att man egentligen inte behöver så mycket mer än ett myggnät med sig, för man kan ju sova utomhus... väl (och spara alla sina pengar till maten!)?


P.S. På fredagen hade jag och Körbärets fredagsäventyr ut till Gödebergs gårdsbutik. Väl hemma igen efter att ha shoppat loss som en tok (två burkar grisblod och tre grishjärtan, till exempel...) i deras köttdisk svängde jag ihop en omgång marinad till, tryckte ner två fläskkotletter, cyklade hem till Katten som agerade grillmästare och fick godkänt på jerk-marinaden därifrån också. Ni ser? Alla gillar den!
D.S.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar