9/02/2011

PAOW!-bars

Tack för alla era fina kommentarer när jag skrev om att jag är eller inte är vegetarian för ett par veckor sen - det var kul att dela tankar och kändes extra bra att få lite pepp. Frågan huruvida hur mycket rätt en egentligen har att lägga sig i och ifrågasätta andras liv och vanor är väldigt intressant, speciellt eftersom det inte finns något universalt svar.

Jag är en stolt matnörd, så mycket kan jag i alla fall lova er.
För mig är det lika viktigt att maten jag gör är bra för mig, som att den smakar gott (sen finns det fysiskt välbefinnande och psykiskt välbefinnande - det är inte alltid de två matchar, men det är ett helt annat inlägg.). I mina vardagliga veckor är det mycket ut-klockan-7-hem-klockan-21 och då är det planering som gäller. Eftersom jag tränar rätt mycket har jag lite extra fokus på att mina mellis ska vara bra grejer - ibland räcker inte en frukt hela vägen.

Här kommer därför ett recept på mina favoritbars som jag gör i omgångar och har hemma i frysen (senast igår! Jag ska fixa en bild på dem snart.). De är inte alls lika de plastiga varianterna med massa konstiga saker i ingredienslistan som finns att köpa på 7-11 och är riktiga små näringspaket. Efter jobbet, innan träningen, efter träningen, på bussen hem eller när lunchen är en timme för långt bort.
Mina PAOW!-bars, mina damer och herrar!

PAOW!-bars, 12 st

1,8 dl quinoa, okokt
10 (mjuka) dadlar (blötlägg dem nån timme i varmt vatten annars)
1/2 dl hampafrön
1 dl kokta bönor (kikärter eller vita bönor är beprövade alternativ)
1/4 tsk salt
2 msk chiafrön
2 msk carobpulver (eller kakao, men det har jag inte prövat)
1,5 dl nötter/frön, torkad frukt, kokos... etc.

Sätt ugnen på 200 grader. Koka quinoan i ordentligt med vatten i 15 minuter. Häll i en sil när det är klart och låt överflödigt vatten rinna bort. Kärna ur dadlarna. Kör hampafröna i matberedare till ett fint mjöl. Blanda i dadlar och bönor och använd pulsfunktionen för att blanda ihop det. Stanna då och då för att skrapa ner från sidorna. När dadlarna är hyfsat sönderhackade, blanda i quinoa, salt, chiafrön och carob och kör alltihopa till en smetig deg. Ha över degen i en bunke och blanda i nötter/frön och torkad frukt. Klä en liten form (x cm) med bakplåtspapper och bred ut degen i den. Grädda i ca 30 minuter i mitten av ugnen. Skär i 12 bitar och låt svalna helt innan du slår in dem i plastfolie och lägger in i frysen (det är givetvis inte nödvändigt, men det väldigt enkelt och bra eftersom det bara är att ta en färdigförpackad bar direkt ur frysen och sen gå. :))

Carobpulvret är smaksättning och går förmodligen att variera i all oändlighet - jag tänker apelsin/citronskal, vanilj, kardemumma, kanel, stjärnanis, kanske en nypa chili? Samma sak gäller för nötter, frön och torkad frukt. Russin, aprikoser, torkade äpplen, gojibär, tranbär, mango, papaya... var lite kreativa och berätta gärna vad ni hittar på!

Ha en PAOW!-fredag allihopa! :)

1 kommentar:

  1. PAOW right back at ya! Vilka grymma bars! Dessa ska jag laga både till mig själv och Vera. Jag har aldrig provat Carob men vad jag har förstått så till skillnad från kakao så innehåller det inget koffein. Mycket bra för alla under 18...
    Ha en skön helg! Imorrn sticker jag till matmässan. Om du ska dit så hör av dig!

    SvaraRadera