11/29/2011

Nu blir det andra bollar!

Ni vet de gångerna när bilderna inte alls gör det en nyss lagat rättvisa - det spelar ingen roll hur mycket piffiga saker som figurerar i bakgrunden, hur snygg tallriken är eller ur vilken vinkel som fotografiet tas - det ser baske mig inte alls så gott ut som det borde göra. Då brukar jag känna mig lite förolämpad - tycker inte den här maträtten om mig lika mycket som jag tycker om den?

Hur som helst - de här bönbollarna gör sig alltså inte särskilt bra på bild. Däremot är de väldigt goda, ruskigt lätta att laga och passar utmärkt att frysa in som matlåda.
Tidseffektivitet vs. Utseende 1-0.

Bönbollar, ca 12 st
2,5 dl kokta mungbönor
1 ägg
1 dl malen mandel
kryddor
(i mina bollar:
salt
peppar
1 tsk basilika
1 tsk oregano
1 pressad vitlöksklyfta)

Tomatsås i ett huj:
1 tetra krossade tomater
1/2 gul lök
8-10 vitlökslyftor inladga i chiliolja (valfritt, men väldigt gott!)
1 msk olivolja
en skvätt balsamvinäger
salt
peppar

ev. fetaost att smula över vid servering

Sätt ugnen på 200 grader.
Mosa mungbönorna med en gaffel. Blanda ner ägg, mandel och kryddor, smaka av. När du är nöjd, ställ åt sidan under tiden du gör tomatsåsen. Skär löken på hälften och därefter i skivor (om du inte gillar stora lökbitar så finhacka den) och lägg lök och vitlökar en ugnsform som ska kunna rymma bönbollarna också. Häll i olja, balsamvinäger, krossade tomater och rör runt. Smaka av med salt och peppar.

Blöt händerna och forma bönröran till bollar som du lägger i tomatsåsen. In med formen i ugnen i 20 minuter och sen är det klart! Förslag till servering är lättkokt broccoli med en god vinägrette och lite smulad fetaost ovanpå bollarna. Det måste väl ändå kunna bli ömsesidigt tycka-om av det här, eller vad tror ni?

4 kommentarer:

  1. NICE! Bra att man slipper steka bollarna, det kan vara lite lurigt med veggobollar/biffar tycker jag.

    SvaraRadera
  2. Kim - Ja, jag brukar dra mig lite för att göra vegobiffar, de har en tendens att smula sönder sig lite för ofta för mitt tycke --> därför brukar jag göra nästan alla mina veggiebiffar i ugnen. Ju mindre pill, desto mindre smul! :)

    SvaraRadera
  3. Det är ju så himla bra! Även om jag inte har ngt emot rå mat är det alltid gott med varm mat. Särskilt i det mörka rådiset som verkar belägrat oss på senare tid. Och mald mandel i måste jag testa. Mums!
    Men du, har du gräddat sådana eller liknande, i ugnen utan sås tidigare? Det borde väl gå lika bra att lägga endamma i en from eller på en plåt?

    SvaraRadera
  4. Åsa - Ja, jag har också känt att det är gott med något värmande i snålblåsten. Nej, har bara gjort dem en omgång och då som skrivet i tomatsås, men jag tror att det måste gå lika bra att göra på form eller plåt. Kanske att bollarna sjunker ihop och blir lite plattare? Testa och berätta! Jag ska försöka göra en vegansk version utan ägg snart också. :)

    SvaraRadera