1/13/2012

Bovetecrunch och vykortsrecept.


Det finns två väldigt bra saker på den här bilden - den ena är bovetecrunch med en GRYM klumpfaktor som smakar godis fast det är helt godkänd frukostmat och den andra är ett fint födelsedags-grattis-vykort från Tant Russin med ett gott recept till min receptvägg. Vykortsreceptet har jag inte hunnit prova än, men bovetecrunchen har jag ätit till frukost nästan varje dag både förra och den här veckan. 

Det är lite pyssligt, men inte alls svårt. Bovetet måste blötläggas, men sen kan du välja om du antingen vill göra den på det långsamma sättet eller speeda på processen lite - det blir lika bra i alla fall! 

Bovetecrunch
(om det känns omständligt med den dubbla torkningen så kan jag bara säga att det är sååå värt det)
5 dl helt bovete
2,5 dl russin
1,25 dl pumpakärnor
2 tsk kanel
2/3 tsk ingefära (pulver)
ett stänk salt
1,8-2 dl dadelpasta
1 medelstort äpple, hackat
1 msk nötsmör (jordnötssmör i mitt kök

Blötlägg bovetet i 8-10 timmar (över natten är fint!)
Skölj bovetet i en sil så du får bort slemmet som har bildats. Låt det rinna av och bred sedan ut det på en bakplåtspappersklädd plåt. Nu kan du 1) rosta bovetet på ca 120 grader i ungefär 1 timme eller
2) torka bovetet på 50 grader och ugnsluckan på glänt ytterligare 8-10 timmar.

När bovetet är torrt igen är det ljuvligt krispigt. Då blandar du alla dina torra ingredienser i en skål. 
I en annan skål så stavmixar du ihop dadelpastan med hackat äpple och nötsmör (eller kör det i en matberedare). Häll sedan det blöta över det torra och rör ordentligt så allt bovete täcks. Bred ut hela röran så jämnt du kan på en bakplåtspappersklädd plåt.

Nu ska crunchet in i ugnen igen - antingen gör du 1) skjuts in i ugnen, ca 120 grader i en timme igen eller 2) 50 grader, ugnsluckan på glänt i 8-10 timmar (alltså över natten). 

Jag gjorde enligt 1) när jag torkade bovetet och 2) när jag gjorde själva crunchet. När det är färdigt så kommer det vara mer som en sammahängande kaka än så som vanlig müsli brukar vara. Bryt den i mindre bitar och förvara i en lufttät burk. Nästan obscent gott med tärnat äpple och sojamjölk!

3 kommentarer:

  1. åhh detta måsta jag bara testa, vad sugen jag blev på frukost! men hm, dadelpasta? innebär det mixade dadlar och vatten plus minus något? eller köper du en burk sådant någonstans?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Frukost är dagens bästa mål om du frågar mig! Dadelpasta är blötlagda färska dadlar, mixade med blötläggningsvattnet! Här är en länk till hur du gör!
      http://mormorsplommonmarmelad.blogspot.se/2011/12/det-ar-lugnt-mamma-det-ar-bara-godis.html

      Radera