4/08/2012

Bildregn från en påskmiddag.

 Det börjades med påsklunch hemma hos mamma och pappa - de små rullarna som ni skymtar mitt på bordet är del omelettrullar med hamburgekött eller rostbiff och de orangea rullarna är laxrullar med wasabikräm i - båda från systrarna Eisemans "Mingelmat". Ibland har det sina fördelar att ha en mamma som är bibliotekarie, speciellt när hon kan påverka de nya inköpen till bibloteket! Rullarna var l-j-u-v-l-i-g-a (laxrullarna i mitt <3) och boken är en mingelmatsbibel - halleluja!
När det gäller senapssill finns det ingen godare än Prinsens - därmed basta!


Sen åkte jag med Körsbäret och hennes familj till deras vänner och åt påskmiddag. Är det bara min familj som brukar måla äggen? Värdfamiljen såg förvånade ut när jag lite försynt frågade om pennor - men Körsbäret och Ankan var inte sena att haka på! 
25 år, 5 år... sak samma, äggen ska målas!




Himmelriket i form av en silltallrik! Från mitten och sen ut åt höger och ner-runt: Gravad strömming i örtsås, gravad strömming i basilikasås (10 poäng!), drömsill, fransk löksill, äpple-currysill (curry och sill är inte min grej - nu vet jag), senapssill, en bit överflödig potatis och lite fröknäcke. Mitt knäcke skymtar ni aaallra längst upp till vänster. Förresten frågade en av gästerna vart värdparet hade köpt sitt knäckebröd - att jag inte spräckte min (mentala) skjorta var ett under!


Vi alsutade kvällen mätta och nöjda, men långt ifrån knäckta 
- äggen hade inte lika stor tur.
Jag hoppas ni alla haft en superfin påsk!

6 kommentarer:

  1. Drömsill?! Vad kan detta vara för något, låter som något för mig det. Ha ha, den stackars potatisen ser för ynklig ut :)
    Jag gillar ju mingelmat jag, och är väldigt sugen på den boken, problemet är bara att jag sällan har mingelfester... men det kanske man kan styra upp om man väl har boken.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag vet inte riktigt vad drömsill är och just då var jag alldeles för hungrig för att fråga. :P Efter lite googlande verkar det finnas en himla massa varianter av drömsill, men de gemensamma nämnarna tycks vara crème fraiche, rödlök och dill! Tror det var lite, lite vitlök i den jag åt också.

      Åhå, jag lovar dig att du kommer vilja ha mingelmatsfester om du köper den boken. Jag vill ha det NU! Ska få mamma att ha en sån fest och sen gå bananas med henne. =D

      Radera
  2. Klart ma ska måla äggen!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Eller hur! Sånt blir en aldrig för gammal för och dessutom måste färdigheterna hållas igång så att du kan föregå med gott exempel för eventuella egna barn/andras barn! :)

      Radera
  3. Såg ut som du haft en god påsk, härligt! :)Sill är gott!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jepp, påsken var riktigt fin. Ibland önskar jag att den var lika lång som julen - den försvinner ju så fort! tur att det är midsommar och silltider snart igen! :)

      Radera