4/27/2012

Snack(a) går ju!

 På något sätt så verkar jag alltid hamna någonstans långt ifrån möjligheter till ett kök när värsta mellanmålet-hunger slår till. Vid de tillfällena så hamnar "hungrig så jag håller på att dö"-känslan och "jag vill inte äta saker vars ingredienslista jag inte kan uttala"-åsikten i fullt krig med varandra - allt som oftast en typiskt dålig situation som för det mesta slutar med att jag blir grinigare och grinigare tills jag hittar en större matbutik - och gud nåde den som hamnar ivägen!

Nu på senare tiden har jag varit lite mera förutseende och bakat en omgång med (nästanegna mellisbars (som jag hittat hos Gena). Från frysen, ner i väskan och sen in i munnen - pluspoäng till mitt humör, min plånbok och mina medmänniskor som slipper mördande blickar från ett vrålhungrigt Plommon!


Havregryn&russinbars
4,2 dl havregryn
0,8 dl havremjöl (mixade havregryn)
1,5-2 dl russin
0,8 dl pumpakärnor
0,8 dl choppade valnötter
3 msk chiafrön/psylliumfrön
1 tsk kanel
1/4 tsk havssalt
2 msk linfrön + 6 msk varmt vatten
1,2 dl mandelsmör/jordnötssmör
1,2 dl dadelpasta/agavesirap
2,4 dl kokta kikärtor

1) Sätt ugnen på 175 grader.
2) Blanda linfröna med vatten och ställ åt sidan sålänge (linfröna kommer suga upp en del av vattnet och skapa en gel, som kommer hjälpa till att hålla ihop baren sen. Fiffigt va!).
3) Blanda havregryn, havremjöl, russin, pumpafrön, valnötter, chia/psylliumfrön, kanel och salt i en skål.
4) Kör linfrön&vattenmixen, nötsmöret, dadelpasta/agave och kikärtor till en smet.
5) Blanda de torra ingredienserna med de blöta. Häll/Stjälp upp smeten/degen i en bakplåtsklädd form (gärna avlång eller fyrkantig) och platta ut den jämnt överallt. Baka barsen i ugnen i ca 20-25 minuter, tills de är gyllenbruna. Låt de svalna helt och skär sedan i ca 14 bitar.

De klarar sig fint i kylskåp ett par dagar och lätt ett par månader i frysen (tror jag. Jag har säkert ätit upp dem allihopa innan dess. ;))

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar